Náš blog

5 vecí, na ktoré copywriteri často zabúdajú. Ktoré to sú?

01.07.2015 | Jan Novák

Chcete na svojom webe perfektný obsah? Potom musíte copywriterovi zadať viac, než len prepísanie home page, produktových kategórií a pár stránok v menu. Dokonalý celok tvoria detaily. A u copy to platí dvojnásobne. Na týchto päť vecí by ste pri textovaní svojho webu nikdy nemali zabudnúť.

1. Automatické e-maily

"Vaša objednávka bola úspešne prijatá a zapracovaná do nášho systému. Akonáhle bude odovzdaná k expedícii, budeme Vás informovať. "

Tri trpné rody v dvoch vetách. A navyše žiadna informácia, ktorá by vám bola naozaj na úžitok. Vitajte v copywriterskom pekle.

Automatickými e-mailmi ostreľujete každého, kto u vás objednal. Svojich zákazníkov. Tých, ktorí vás živia. Naozaj chcete komunikáciu s nimi odfláknuť e-mailmi, ktoré v zhone spísal programátor? Veď to ide oveľa lepšie. Čo tak napríklad:

"Ďakujeme za Vašu objednávku, vybrali ste si naozaj dobre. Teraz už to pôjde raz dva - do 2 dní pre Vás zásielku nachystáme a hneď potom ju odovzdáme dopravcovi. Tešte sa! "

"Nie je Vám niečo jasné? Potrebujete sa opýtať? Na čísle 123 456 789 sme Vám k dispozícii 24 hodín denne. Aj cez víkendy. "

Všimnite si niekoľkých zásadných rozdielov. Spojením "vybrali ste si dobre" svojho zákazníka uchlácholíte a potvrdíte mu, že neurobil chybu. Že svoje peniaze investoval dobre - a nabudúce to môže pokojne urobiť znovu.

"Do 2 dní pre Vás zásielku nachystáme..." Ďalšia dôležitá informácia navyše (ktorú hociktorý e-shop neposkytuje). Dneska je pondelok, najneskôr v stredu to pošlú, do konca týždňa to mám doma. Super, na víkendovú oslavu narodenín budem mať pre dcérku darček. Žiadne pochybnosti. Tu si dajte len pozor, aby ste zásielku do 2 dní naozaj poslali. Nesplnený sľub by sa rovnal katastrofe.

A na koniec e-mailu kontakt, keby sa náhodou chcel zákazník na niečo opýtať. Alebo zmeniť objednávku. Prečo mu nevyjsť ústrety - nič vás to nestojí.

Jednoduchým e-mailom o štyroch riadkoch ste zákazníkovi poskytli dve dôležité informácie, raz ste ho pochválili a navyše mu ukázali, že vám na ňom záleží. Čo z toho dokázal prvý e-mail?

2. Stránka 404

Iste, na stránku 404 (stránka nenájdená) by sa ideálne žiadny návštevník nemal dostať. Ale my v ideálnom svete nežijeme. Niekto môže mať v záložkách produkt z e-shopu, ktorý už nepredávate. Alebo si pamätá URL kategórie a pri písaní sa preklepne. Alebo čokoľvek iného.

Alzák na chybovej stránke e-shopu alza.cz

Uvedomte si, že príchod na stránku 404 je zákazníkovi nepríjemný. A ak ho nerozveselíte (alebo sa mu elegantne neospravedlníte), môže byť naštvaný - a nakúpiť napríklad u konkurencie.

"Sem ste asi nechceli", víta nás Alzák v sprche na chybovej stránke e-shopu alza.cz. Vtipné, nápadité, originálne. Prečo nie?

3. Prázdny košík

"Váš košík je prázdny."

Žiadny návod, čo ďalej. Žiadne originálne copy. Len nuda, prázdnota a šeď. Stránka prázdneho košíka je na drvivej väčšine slovenských e-shopov jasným dôkazom, že sem sa žiadny schopný copywriter nikdy nepozrel.

Prázdny košík na e-shopu vasecocky.cz

Ak sa návštevník z akéhokoľvek dôvodu dostane na prázdny košík, prečo ho trošku nepobaviť? Nenaviesť ho správnym smerom? Alebo mu neporadiť? Trebárs vasecocky.cz to vzali zostra - a rovno do prázdneho košíka vložili kus poézie. Samozrejme aj s radou, čo ďalej.

4. Predvyplnené texty

Dnes už býva zvykom, že prázdne políčka vo formulároch alebo vyhľadávacích okienkach predvyplníme nejakým textom. Aby zákazník vedel, čo tam vlastne napísať. Ideálny priestor pre fantáziu copywritera, čo hovoríte?

Trebárs Otto Bohuš napísal perfektnú trilógiu "Píšte ako copywriter", ktorú si môžete zadarmo stiahnuť na jeho webe. Teda zadarmo - za e-mail. A e-mail vyplníte do políčka, kde (čudujte sa) nie je predpísané klišovité "zadajte e-mail", ale: "vyplňte e-mail a e-book je váš!"

Cítite ten rozdiel? Vyplňte e-mail a e-book je váš! Otto zdôrazňuje, čo sa po zadaní e-mailu stane. Doslova nás láka, nech e-mail vyplníme. Kto by dokázal vzdorovať.

5. Stránka Kontakt

Na prvý pohľad sa zdá, že stránku s kontaktmi copywriter nemusí vôbec riešiť. "Veď tam hodím iba adresu s telefónom a je to, no nieee?"

Samozrejme môžete. Ale opäť bude lepšie, keď stránku kontakty poľudštíte. Keď z nej bude vidno, že ju písal naozajstný človek z mäsa a kostí.

"Nebojte sa môjho priezviska. V kontakte som príjemný," láka nás k zdvihnutiu telefónu webdesigner Jan Řezáč na kontaktnej stránke svojho webu. Hneď sa cítim lepšie - a mám väčšiu chuť mu zavolať.

A čo vy? Už voláte svojmu copywriterovi?

ZPĚT Chci copywriting


Jan Novák
email: jan.novak@impnet.cz

Jana písanie bavilo už od detstva. Z diktátov nemal nič iné ako jednotky a jeho maturitnú slohovú prácu osobne pochválil dokonca predseda maturitnej komisie. Teraz pre vás tvorí texty. Zábavné, pútavé a predovšetkým originálne texty, ktoré predávajú.

Co dalšího píšu?


Po stý krát a naposledy: nikdy na Facebooku nekupujte fanúšikov

28.10.2014 | Jan Novák
Chcete na svojom webe perfektný obsah? Potom musíte copywriterovi zadať viac, než len prepísanie home page, produktových kategórií a pár stránok v menu. Dokonalý celok tvoria detaily. A u copy to platí dvojnásobne. Na týchto päť vecí by ste pri textovaní svojho webu nikdy nemali zabudnúť.

Je to tá najjednoduchšia vec. A rovnako ju má polka webov zle

27.08.2014 | Jan Novák
Chcete na svojom webe perfektný obsah? Potom musíte copywriterovi zadať viac, než len prepísanie home page, produktových kategórií a pár stránok v menu. Dokonalý celok tvoria detaily. A u copy to platí dvojnásobne. Na týchto päť vecí by ste pri textovaní svojho webu nikdy nemali zabudnúť.

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov

Svoje znalosti máme aj papierovo podložené