Náš blog

Neuromarketing: užitočný sluha alebo zlý pán?

31.07.2015 | Lukáš Bryksa

V posledných troch štyroch rokoch sa u nás i vo svete čoraz častejšie skloňuje pomerne nové slovné spojenie - neuromarketing. Čo sa za týmto pojmom skrýva a aké príležitosti ponúka pre klasický marketing?

Začiatky neuromarketingu

Oficiálne začiatky neuromarketingu sa datujú do roku 2002, keď americké marketingové agentúry začali ponúkať komerčným firmám nový typ vedeckých prieskumov. Tieto prieskumy boli založené na sledovaní reakcií respondentov na funkčnej magnetickej rezonancii (fMRI), elektroencefalografe (EEG) alebo očnej kamere (známej ako eye tracking). Odozva týchto výskumov bola enormná a začali sa o ne zaujímať aj nadnárodné spoločnosti.

Obrovský mediálny rozruch spôsobil napr. Veľký neuro test pravekých rivalov v oblasti marketingových a obchodných aktivít - Coca Coly a Pepsi. 67 osôb v rámci slepého testu ochutnalo tieto kolové nápoje za sebou a ich mozgová aktivita naznačila, že asi polovici z nich viac chutí Pepsi, zatiaľ čo polovici Coca Cola. Keď však výskumníci nechali respondentov piť označené nápoje, podľa mozgovej aktivity chutila Coca Cola 75 % respondentov. Ich mozog skrátka reagoval inak, keď vedel, že pije obľúbenú značku.

Kľúč k ľudským pocitom

V čom sa vlastne neuromarketingové výskumy líšia od tých klasických marketingových?

Tie marketingové hneď od začiatku bojujú s nemožnosťou overenia pravdivosti získaných informácií. Rad ľudí odpovedá v prieskumoch podľa toho, čo je podľa nich správne. Odpovedajú podľa spoločenských noriem a pravidiel - často v rozpore so svojimi vlastnými názormi a pocitmi.

U neuromarketingového výskumu prístroj neoklamete. Ak vám napr. chutí Coca Cola, v mozgu sa "rozžiari" určité spektrum buniek. Ak vám nechutí, rozžiaria sa iné. V kombinácii s ďalšími nástrojmi (EEG kvôli tepu a pulze, očná kamera kvôli atraktívnosti) dostane výskumník jasný obrázok o rozpoložení respondenta pri pohľade/ochutnaní/ohmataní produktu.

Ako to využiť?

Trebárs pri testovaní niekoľkých verzií reklamných TV kampaní. Pri zavádzaní nového produktu na trh. Pre hodnotenie obľúbenosti politického kandidáta. Alebo len pre to, aby sme zistili, či svoje nové sušienky predávať v obale červenej či zelenej farby.

Všetko to ale má háčik. Respondenti (respektíve ich mozog) môže reagovať odlišne v "laboratórnych" podmienkach výskumu a v reálnom živote. Skôr spomínaný príklad s Coca Colou a Pepsi je toho jasným dôkazom.

Neuromarketing na Slovensku

Na Slovensku je neuromarketing ešte len v plienkach, naozaj na úrovni sa mu venuje tak málo firiem, že by ste ich spočítali na prstoch jednej ruky. Niet divu - prístup k moderným technológiám nemá len tak niekto. Získané dáta navyše musí vyhodnotiť psychológ s praxou, inak sú bezcenné.

Na internete síce nájdete ponuky lacných neuromarketingových výskumov - bohužiaľ v drvivej väčšine pôjde len o sledovanie reakcií na reklamu pomocou eyetrackingu a bežné vyhodnotenie použiteľnosti reklamy, prípadne A/B testing. To nie je neuromarketing v pravom slova zmysle, na druhú stranu pre valnú väčšinu reklamných kampaní na Slovensku to bohato stačí.

A úplne na záver si dovolíme jednu filozofickú otázku. Je vôbec etické, aby ktokoľvek vedel o reakciách nášho mozgu? S takými dátami si potom korporácia môže ľudí podmaniť a manipulovať s nimi. A v tom sa skrýva obrovské nebezpečenstvo…

ZPĚT Chci UX řešení


Lukáš Bryksa

Notice: Undefined index: position_sk in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731

Notice: Undefined index: position in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
email: lukas.bryksa@impnet.cz

Lukáš stál v roku 2009 pri zrode firmy. Často pracuje dlho do noci alebo aj cez víkendy. Záleží mu totiž na vašej spokojnosti. Chce, aby ste boli spokojní stále. A nie len 40 hodín za týždeň.

Co dalšího píšu?



Notice: Undefined variable: i in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 753

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756

Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758

Nepodceňujte silu UpSell = následného predaja

07.08.2014 | Lukáš Bryksa
V posledných troch štyroch rokoch sa u nás i vo svete čoraz častejšie skloňuje pomerne nové slovné spojenie - neuromarketing. Čo sa za týmto pojmom skrýva a aké príležitosti ponúka pre klasický marketing?

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756

Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758

Aké možnosti chrániť svoju značku máte v rámci PPC kampaní na Google?

07.11.2018 | Lukáš Bryksa
V posledných troch štyroch rokoch sa u nás i vo svete čoraz častejšie skloňuje pomerne nové slovné spojenie - neuromarketing. Čo sa za týmto pojmom skrýva a aké príležitosti ponúka pre klasický marketing?

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov