Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

12+ technických SEO chýb, ktoré zabíjajú vašu návštevnosť

08.10.2018 | Pavel Horelica

Dajme tomu, že máte web. Krásny web. Vyladený web, u ktorého ste si spravili analýzu kľúčových slov, máte prehľadnú štruktúru webu, dostatok cieľových stránok, píšete blog, máte aj redakčný plán, perfektne vyplnené meta tagy, jedinečne pre každú stránku a vyplnili ste aj všetky ostatné hovadinky, optimalizovali ste obrázky pre vyhľadávanie. Skrátka ste urobili dosť na to, aby vaša organická návštevnosť rástla. A ona nerastie. Potvora mizerná.

No nezabudli ste trošku na technickú stránku SEO? Škrabete sa teraz na hlave? Potom je možno na mieste pozrieť sa na 12+ častých technických SEO chýb, ktoré môžu ovplyvňovať  vaše hodnotenia v pomyselných digitálnych očiach vyhľadávačov dosť negatívne.

Čo je to vlastne to technické SEO?

Dá sa povedať, že technické SEO sa vzťahuje ku všetkým SEO aktivitám, keď opomenieme prácu s obsahom a budovaním odkazov. Technické SEO je proces optimalizácie vášho webu, ktorý sa stará o prechádzanie webu a jeho indexovanie robotmi vyhľadávačov. Vďaka technickému SEO môžete vyhľadávacím robotom pomôcť bezproblémovo pristupovať, prechádzať, interpretovať a indexovať svoje webové stránky.

Snáď som sa vyjadril zrozumiteľne, ale skúsim to ešte raz a z druhej strany.

Google jednoducho váš obsah nečíta tak, ako to robia ľudia. Číta zdrojový kód, na ktorom je obsah založený, a pokiaľ nemáte webové stránky podľa nejakých základných špecifikácií spoločnosti Google, môže to mať negatívny dopad na viditeľnosť vašich stránok vo výsledkoch vyhľadávania.



Obr. Postavenie technického SEO – pre predstavu

A dobrá správa je, že nemusíte byť úplný programátor senior pre pochopenie technického SEO. Jasné, aj v tomto obore sú rôzne technikálie, ale to zvládnete.

Teraz sa teda pozrieme na 12+ SEO failov, ktorým by ste sa mali skutočne vyhnúť (a pokiaľ ich už máte, tak ich nejako riešiť).

1. Vaše stránky nebežia na protokole HTTPS (nemajú SSL certifikát)

SSL je skratka pre „vrstvu zabezpečených soketov“ (angl. secure sockets layer) a webové stránky ju používajú k zabezpečeniu komunikácie medzi prehliadačmi a webovými servermi.

Môžete jednoducho zistiť, či web používa SSL pri letmom pohľade na URL adresu. Ak je v nej napísané „https“, je zabezpečená. Ak je v nej „http“, chýba tam ďalšia úroveň zabezpečenia – a to môže mať negatívny vplyv na vaše hodnotenie.

Hlavne nové weby by mali byť vždy spúšťané na https protokole (naozaj ma nenapadá dôvod, prečo web spúšťať na http).

Google používa https  ako signál pre hodnotenie, takže je celkom dôležité, aby ste nový web spustili na https alebo v budúcnosti prešli so svojím stávajúcim webom na https protokol. Ten prechod je vlastne relatívne jednoduchý (niekedy). Musíte dodržať pár pravidiel, a potom to pôjde ako po masle. Takže šup na to.

Ak máte web postavený na nejakom open source CMS, tak bude istotne existovať nejaký plugin, ktorý toto rieši (napr. Really Simple SSL plugin pre CMS Wordpress). Pokiaľ vám ho spravuje firma, kontaktujte ju s touto požiadavkou.

2. Máte problém s duplicitným obsahom

Z pohľadu SEO je duplicitný obsah vážne peklo. Duplicitný obsah znamená pre web takmer nulový pulz v zmysle organického vyhľadávania.

Prečo to tak je? Google má veľmi dobrý dôvod k potrestaniu duplicitného obsahu: je to často známka plagiátorstva, a dokonca aj keď to tak nie je, vyhľadávač Google nevie, čo presne má uprednostňovať. Je zmätený ako Maďar v kukurici. Ako by aj nie, keď dve alebo viac stránok majú úplne totožný obsah.

Duplicite sa treba jednoducho vyhnúť. Jediné, čo musíte urobiť, je zaistiť, že každá stránka na vašom webe bude jedinečná. Už napríklad to, ak nezrealizujete prechod http -˃ https správne, môžete skončiť s dvomi verziami každej stránky na svojom webe – jedna http, jedna https, z ktorých každá súťaží o rovnaké miesto vo výsledkoch vyhľadávania. Takže si duplicitu postrážte.

3. Rýchlosť webu

Môžete vytvoriť vizuálne ohromujúce a obsahovo bravúrne bohaté webové stránky – ale ak je rýchlosť načítania stránky dlhšia ako 3−5 sekúnd, tak 40 % užívateľov odíde. Jednoducho nemajú nervy (alebo čas) na to čakať. Dnešná doba je naozaj rýchla, čo sa týka prezerania internetu (poznáte to určite sami). Pre pomalé stránky skrátka nie je čas ani priestor.

Pomalé načítanie webov bolí vaše SEO v týchto miestach:

  • Priamo pri srdci, pretože rýchlosť stránky je jedným z dôležitých faktorov u mobilného indexu. Pomalú stránku jednoducho Google nebude mať rád a odrazí sa to v pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania (hlavne na mobile).
  • Užívatelia budú odchádzať preč, nemajú čas alebo chuť čakať.
  • Ak sa užívateľom v prehliadači objaví tlačidlo „späť“ a kliknú naň, spoločnosť Google to môže negatívne započítať proti vám vo výsledkoch vyhľadávania. A to je opäť zlá správa pre tých, ktorí majú pomalý web.

Ako optimalizovať rýchlosť vašej stránky? Najskôr posúďte svoje stránky prostredníctvom nástrojov ako Pingdom a GTmetrix, aby ste si overili aktuálnu rýchlosť a výkon webu. Uvidíte, ako dlho trvá načítanie webovej stránky, čo ju spomaľuje a ako to opraviť.

4. Máte na webe chyby 4xx (väčšinou asi 404)

„Stránka nebola nájdená. Prejdite na...“ Tak presne toto by vaši užívatelia nemali na vašom webe vidieť. Vážne ich to naštve. Ich užívateľský zážitok hneď padne na nulu. Navyše to má aj neblahý vplyv na vyhľadávače – ani Google, ani vaši užívatelia vás jednoducho neodmenia, keď im budete pri prezeraní webu hádzať polená pod nohy.

Ak niektorá z vašich stránok odkazuje na stránku, ktorá už bola zmazaná, alebo na chybnú URL adresu, užívateľ sa nikam nedostane. Musíte odstrániť všetky nefunkčné odkazy na svojom webe.

Takže si obecne na chyby 404 dávajte pozor a snažte sa, aby na ne užívatelia prišli čo možno najmenej. Nastavte si v Google Analytics hlásenie o tom, že pokiaľ si stránku 404 zobrazí viac ako x ľudí denne, príde vám e-mail s touto informáciou.

Pozrite sa tiež do svojej Search Console, kde sú chyby v prechádzaní veľmi pekne ukázané. Samozrejme všetky prípadné chyby tohto typu opravte.

Tiež nie je zlý nápad upraviť samotnú stránku 404 tak, aby vám z nej čo najmenej užívateľov utekalo preč. Skrátka aby ich zaujala a preklikli sa ďalej, aj keď ste ho naštvali už tou 404.

Ono ani chyby 5xx (chyby serveru) nie sú pre SEO nič moc. Obecne sa jednoducho snažte mať týchto chýb na serveri čo najmenej.

5. Vaše webové stránky nie sú kamaráti s mobilnými zariadeniami

Mobilné zariadenia sú zodpovedné za viac ako polovicu internetovej prevádzky na celom svete. Určite neočakávajte, že sa tieto čísla budú znižovať. Práve naopak.

Google to veľmi dobre vie a všetkými aktualizáciami vyhľadávacieho algoritmu ide týmto smerom. Napríklad mobile first indexom to ukazuje dosť vehementne.

Čo teda môžete urobiť, aby ste sa uistili, že váš web je kamoš s mobilnými prístrojmi? Najskôr sa určite pozrite do testovacieho nástroja Google Mobile-Friendly Test a opravte všetko, čo je nutné.

6. Google neprechádza a neindexuje vaše stránky

Žiadna analýza kľúčových slov ani tisícov článkov vás nespasí, pokiaľ vyhľadávače neindexujú vaše stránky. Napíšte napríklad skvelý článok, počkajte pár dní (alebo týždňov) a potom vyhľadajte jeho názov v Goog le. Nič? Potom máte možno problém s indexovaním.

Ak chcete zistiť, či Google správne indexuje vaše stránky, prihláste sa do svojho účtu v Search Console (kedysi Nástroj pre webmasterov Google), kliknite na položku Index Google. Uistite sa, že číslo v časti „Stav indexu“ odpovedá počtu stránok a príspevkov na vašom webe. Teda počtu stránok, ktoré chcete zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania.

Pokiaľ to tak nie je, tak tento problém riešte. Váš web je možno nový a Google ho ešte nestihol zaindexovať. Alebo máte indexáciu zakázanú. Alebo vás Google z nejakého dôvodu indexovať nechce. Každopádne to môže byť technický problém a je treba ho riešiť.

7. Súbory robots.txt a sitemap.xml chýbajú alebo sú nesprávne formátované

Oba súbory, Robots.txt aj XML Sitemap, radia vyhľadávacím robotom, ako prechádzať vaše stránky. Vaše sitemap.xml je v podstate zoznam všetkých odkazov na vašom webe, ktoré chcete indexovať, zatiaľ čo súbor robots.txt povie robotom, že: a) môžu prechádzať vaše stránky a b) ktoré stránky ignorovať.

Osobne nepovažujem tieto 2 súbory za úplne dôležité, ale áno, k technickému SEO patria. Dajte si tiež pozor na nejaké chyby v oboch súboroch. Keď začnete pomocou súboru robots.txt zakazovať príliš mnoho zložiek, môžete ľahko urobiť chyby, ktoré spôsobujú, že vyhľadávací roboti budú ignorovať súbory, ktoré chcete, aby indexovali.

A tiež nezabudnite svoj súbor sitemap.xml zadať do Search Console + sa uistite, že súbor obsahuje každý odkaz, ktorý chcete indexovať!

8. Hĺbka prechádzania vášho webu súperí s Mariánskou priekopou

Hĺbka prechádzania sa vzťahuje na množstvo kliknutí, po ktorých sa užívateľ dostane na ľubovoľnú stránku alebo blogový príspevok na vašom webe (jednoducho vyjadrené). Obecne môžeme povedať, mali by ste sa zamerať na to, aby nebolo potreba viac ako tri kliknutia. To nielen uľahčuje prechádzanie a indexovanie vášho webu, ale tiež to uľahčuje užívateľom prácu (to je to hlavné).

Existuje veľa spôsobov, ako zlepšiť efektivitu prechádzania:

  • Majte dostatočne efektívnu a prehľadnú stromovú štruktúru svojho webu
  • Používajte hojne a rozumne interné prelinkovanie webu

9. Vyčerpáte crawl budget (rozpočet na prechádzanie) slabým obsahom

Crawl budget (inak povedané akýsi rozpočet na prechádzanie) je počet stránok vášho webu, ktoré je Google ochotný prejsť v daný deň. Toto číslo sa mierne líši zo dňa na deň, ale celkovo je pomerne stabilné. Ak máte stránky so slabým alebo duplicitným obsahom, môže sa stať, že Google najprv prejde tieto stránky a už mu neostane rozpočet na prechádzanie ďalších (lepších) stránok. Je to ako utratiť z vášho rodinného rozpočtu domácnosti za šperky, keď nemáte na jedlo. Skrátka vyčerpáte zdroj na veci, ktoré sú zbytočné.

Ak máte veľa stránok, na ktorých nie je príliš zaujímavý obsah, skontrolujte, či ich môžete individuálne zlepšiť, aby ste im pridali viac hodnoty, alebo ich možno viete skombinovať do jednej stránky. Môže sa dokonca vyplatiť ich vymazať alebo ich neindexovať. Takže na crawl budget pozor.

10. Až príliš veľa presmerovaní

Príliš mnoho presmerovaní (napr. kódom 301) môže tiež poškodiť dôveru vášho technického SEO.

Pri každom kroku v reťazci presmerovaní stratíte „trochu sily“ pôvodného odkazu, takže pokiaľ budete musieť použiť presmerovanie (napríklad pri implementácii https), uistite sa, že sa jedná o jednu adresu, ktorá sa zmení na inú, a to bez ďalších presmerovaní.

Pre overenie presmerovaní na webe určite odporučím nástroj SEO Screaming Frog Spider.

11. Štruktúra URL

Ďalšou položkou v našom zozname technických SEO prvkov je revízia štruktúry URL vašich webových stránok. Štruktúrou adresy URL rozumieme formát vašich adries URL. Najlepšie SEO best practices pre URL adresy sú:

  • Použite v URL len malé písmená
  • Použite znak – (áno, pomlčku) pre oddelenie slov v adrese URL
  • Skúste ich písať čo najkratšie
  • Nepoužívajte nepotrebné znaky a slová
  • Použite kľúčové slová v URL
  • Použite statické tvary URL
  • URL nemeňte, nech sú vždy trvalé

Tvar URL je dôležitý, takže si na ňom dajte záležať. Každopádne je treba podotknúť, že všetky dobré CMS majú tento problém už vyriešený.

12. Štruktúrované dáta

Aj štruktúrované dáta sa radia do technického SEO. O tom som už ale článok písal, nájdete ho na tomto odkaze.

A je toho víc

Nie je to samozrejme ani zďaleka len o týchto 12 bodoch. Je toho viac. Veľa toho tu ani nezaznie. Pridám však ešte ďalšie tipy, na čo si v technickom SEO dávať pozor.

  • Kanonizácia –to je proces voľby uprednostňovanej URL adresy, ak existuje niekoľko možností pre jednotlivú stránku. Pokiaľ máte také URL na svojom webe, nezabudnite ich kanonizovať.
  • Stránkovanie - to sa často používa v kategóriách e-shopu pri zobrazovaní veľkého množstva produktov. Môže vytvárať problémy vo vyhľadávaní, duplikovať obsah alebo jednoducho „riediť“ relevanciu vášho obsahu ďalším rozšírením. Pomôžte si použitím správnych metaznačiek (rel next, prev) + prípadným zakázaním indexácie ďalších stránok v stránkovaní (od 2 ďalej).
  •  Zvážte  AMP – AMP (Accelerated Mobile Pages) je projekt podporovaný spoločnosťou Google, ktorého cieľom je urýchliť poskytovanie obsahu v mobilných zariadeniach pomocou špeciálneho kódu známeho ako AMP HTML. Verzie AMP webových stránok sa na mobilných zariadeniach načítajú extrémne rýchlo. A ako už vieme, rýchlosť je fajn.
  • Zamerajte sa aj na obrázky – – tie obrázky, ktoré sú príliš veľké, môžu mať negatívny dopad na rýchlosť vašej stránky (to je problém hlavne na mobiloch). Chýbajúce obrázky môžu tiež poškodiť užívateľský zážitok a zvýšiť opustenie stránky. Takže obrázky nepodceňujte.
  • Filtre na webe – nezabudnite riešiť aj tie. Každá URL musí byť obsahovo unikátna. Filtre musia byť navyše dostupné i bez JavaScriptu. U nedôležitých výsledkov filtru zakážte prechádzanie robotom a tiež je vhodné zakázať k prechádzaniu stránky s kombináciou 3 a viac parametrov. Parametre v URL musia byť radené stále rovnako, inak to znamená duplicitu.

Pokyny a odporúčania pre SEO sa neustále menia. Vždy, keď vyhľadávač výrazne aktualizuje svoj algoritmus, SEO sa musí prispôsobiť. Ale dobrá správa je, že početnosť zmien pre technické SEO je nižšie, než je tomu u ostatných prvkov. Pozrite sa na svoj web z hľadiska technického SEO a riešte ho.

Nenechajte sa zastrašiť myšlienkou, že je táto časť „až príliš technická“ alebo zložitá. Nie je to tak.

Začnite s veľkými kritickými aspektmi, ktoré sú spomenuté vyššie, a riešte prípadné problémy pekne postupne.

ZPĚT Chci SEO


Pavel Horelica
email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavol je tu na to, aby vás ľudia na internete našli. Stará sa o optimalizáciu stránok pre vyhľadávače, študuje dáta z analytických nástrojov a na ich základe neustále vymýšľa, ako váš web ešte vylepšiť a posunúť dopredu.

Co dalšího píšu?


Mŕtve SEO metriky, ktoré sa naozaj nevyplatí sledovať. A čo teda sledovať?

16.03.2018 | Pavel Horelica
Dajme tomu, že máte web. Krásny web. Vyladený web, u ktorého ste si urobili analýzu kľúčových slov, máte prehľadnú štruktúru webu, dostatok cieľových stránok, píšete blog, máte aj redakčný plán, skvele vyplnené meta tagy, unikátne pre každú stránku a vyplnili ste aj všetky ostatné hovadinky, optimalizovali ste obrázky pre vyhľadávania. Jednoducho ste urobili veľa pre to, aby vaše organická návštevnosť rástla. A ona nerastie. Potvora mizerná.

Technické SEO – 8 najdôležitejších bodov, na ktoré nezabúdať

11.07.2019 | Pavel Horelica
Dajme tomu, že máte web. Krásny web. Vyladený web, u ktorého ste si urobili analýzu kľúčových slov, máte prehľadnú štruktúru webu, dostatok cieľových stránok, píšete blog, máte aj redakčný plán, skvele vyplnené meta tagy, unikátne pre každú stránku a vyplnili ste aj všetky ostatné hovadinky, optimalizovali ste obrázky pre vyhľadávania. Jednoducho ste urobili veľa pre to, aby vaše organická návštevnosť rástla. A ona nerastie. Potvora mizerná.

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov