Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

Ako správne písať meta description? A ako má byť dlhý?

24.04.2018 | Pavel Horelica

Relatívne nedávno spoločnosť Google rozšírila dĺžku, ktorú berie z tagu meta description každej stránky. To je celkom dobrá správa pre SEO. Prečo? A čo to vôbec je meta description? To si priblížime v tomto článku.

Čo to vôbec je ten meta description?

Meta description (či meta popis, ako sa mu niekedy hovorí) je tag (značka), ktorý sa objavuje na každej stránke vášho webu (dobre, možno nie na každej, možno sa tam neobjavuje dokonca vôbec, potom si ale váš administrátor pravdepodobne zaslúži vyťahať za uši). Obyčajne vyzerá nejako takto:

Stručne povedané, táto značka dáva vyhľadávačom (Google či Seznam) aj vaším návštevníkom trochu viacej informácií o obsahu vašej stránky. Napriek tomu Google nepoužíva značku meta description pre účely hodnotenia, stále ju analyzuje. Niekedy potom vyhľadávače radi zobrazujú meta popis v SERP. Je to ten úryvok vyhľadávania textu, ktorý sa zobrazuje tesne pod odkazom.



meta-description

A prečo je tam slovíčko „môže“? Je to kvôli tomu, že je čisto na uvážení vyhľadávača, ktorý text tam zobrazí. Môže tam teda zobraziť obsah značky meta description, ale tiež tam veselo môže uviesť akúkoľvek časť textu na vašej stránke samotnej. Algoritmus vyhľadávača sám vo finále uzná, ktorý text je najlepší (relevantný) voči dotazu užívateľa a ten tam zobrazí.

Meta description a jeho dĺžka

Až do nedávnej doby bola Googlom maximálne tolerovaná dĺžka textu v tagu niekde okolo hodnoty 160−165. Momentálne je to až 320 znakov. Dĺžka sa teda zmenila smerom k dlhšiemu textu. Toto je prehlásenie, ktoré spoločnosť Google vydala k tomuto kroku:

„Nedávno sme urobili malú zmenu, aby sme poskytli užívateľom viac popisných a užitočných úryvkov. Je to preto, aby sme pomohli ľuďom lepšie porozumieť tomu, ako sú stránky relevantné pre ich dotaz vo vyhľadávaní. To viedlo k tomu, že úryvky sa v priemere mierne predlžujú.“

A čo teraz?

Takže by ste mali prejsť všetky vaše stránky webu a aktualizovať text v meta description? Nie. To vraví Danny Sullivan, analytik a novinár, ktorý pracuje pre Google. Avšak pre budúce blogové príspevky a vstupné stránky by ste mali písať meta popisy, ktoré sú dlhšie než 160 znakov. Jednoducho využijeme tento ponúknutý priestor na maximum. Google vám ho dáva k dispozícii, tak prečo ho len tak zahodiť?

Osobne s Dannym Sullivanom úplne nesúhlasím. Z obsahového a marketingového pohľadu je predsa veľa vecí, ktoré môžete s týmto ponúknutým priestorom urobiť. Na začiatok môžete napríklad poskytnúť podrobnejšie informácie o vašom článku. Tieto dodatočne pridané informácie môžu vyústiť k zisku viac kliknutí zo SERPu. Možnosť rozšírenia meta popisu môžete využiť pre doplnenie tagu o text s vyhľadávanými výrazmi súvisiacimi s článkom. Opäť tak môžete zacieliť na viacej longtailových výrazov. Toto doplnenie obsahu môže algoritmu Google dať pocit, že ste autentickejší pre dotaz užívateľa než vaša konkurencia.

Pokiaľ ide o e-shop, využite rozšírenie meta description k poskytnutí viacerých informácií o vašich produktoch, predovšetkým sa zamerajte na výhody a dôležité vlastnosti produktu. Pracujte v meta description aj so svojím brandom.

Jednoducho máte teraz dvakrát väčší priestor pre ovplyvnenie CTR zo SERPu, než ste mali v minulosti. Využite to. Viete ako to je, hlúpy, kto dáva...

Avšak pridám malé upozornenie, nemali by ste novú dĺžku meta description vnímať ako príležitosť k nejakému bezduchému vyplňovaniu kľúčovými slovami. To nikam nepovedie. Tieto popisy by mali byť užitočné a podporovať prekliky.

Ako to ovplyvní SEO?

Aký to bude mať vplyv na SEO? Nijak zásadný, ale nie je to ani nič, čo by sme mali úplne opomínať.

1. Zmení sa to, ako by sme mali písať a optimalizovať meta popisy

Budeme písať trochu inak, pretože máme väčší priestor. Budeme sa snažiť prilákať ľudí, aby klikli na náš výsledok.

2. Zmení sa nám CTR (možno)

Je možné, že sa mierne zmení CTR hodnoty (teda miera preklikov z výsledkov vyhľadávania). Myslím si, že existujú 2 pravdepodobné spôsoby, ako sa zmena meta description prejaví. Pravdepodobne negatívne, u menej zložitých dotazov. Naopak, je možné, že získate viacej kliknutí na niektoré zložitejšie dotazy, pretože užívatelia budú viac lákaný rozšírenými popismi.

Čo teda urobiť, keď už poznáte všetky informácie ohľadom meta description?

Nemusíte robiť nič, jasné. Ale ja odporúčam 3 veci.

1.Vyjdite si zo svojho analytického nástroja najnavštevovanejšie stránky z organicu a aspoň u nich meta description upravte. Pozrite sa, na aké slová k vám ľudia prídu (napríklad v Search Console) a doplňte text v meta description ďalšími slovami.

2. Skontrolujte si vo vašom CMS, či vám nejako nekráti meta description na hodnotu okolo 160 znakov. To je taký nešvár, ktorý niektoré CMS majú. Nechajte si tento nezmysel odstrániť.

3. Do budúcnosti píšte všetky meta description dlhšie. Pracujte v nich s kľúčovými slovami, ale hlavne dbajte na to, aby boli obsahovo zaujímavé a nabádali k prekliku.

ZPĚT Chci SEO


Pavel Horelica
email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavol je tu na to, aby vás ľudia na internete našli. Stará sa o optimalizáciu stránok pre vyhľadávače, študuje dáta z analytických nástrojov a na ich základe neustále vymýšľa, ako váš web ešte vylepšiť a posunúť dopredu.

Co dalšího píšu?


Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov