Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

Definujte si svojho Frantu Vomáčku a komunikácia pôjde lepšie

Vždy ma poriadne rozčaruje, keď prídem na e-shop brutálne cool firmy, kúpim si brutálne in okuliare, s ktorými uvidím svet vo farbách dúhy, a potom mi príde e-mail so slovami: „Vážený zákazník, ďakujeme za váš nákup na e-shope. Vaša objednávka...“ Prečo ten e-mail tiež nie je cool a in? Pretože daná firma nemá zjednotenú komunikáciu a nevie, pre koho píše. Vy tú chybu nerobte.





Všetky veľké firmy majú zázračný manuál, ktorý zhrnuje, ako máte so zákazníkmi hovoriť, aké slová používať a ako to má celé vyznieť.  Lenže k čomu to je, keď máte firmu s piatimi zamestnancami a desaťtisíce na magický komunikačný manuál nemáte práve po ruke? Skúste to sami. Definujte si, kto je váš zákazník.

1. Komu to predávame?

Váš e-shop už nejakú dobu frčí, takže sami viete, kto u vás najčastejšie nakupuje. Vezmite si papier a pero a píšte so mnou. Je to žena alebo muž? Koľko má rokov? Aké má asi zamestnanie? Má nejaké koníčky? Aké problémy asi rieši? Aký argument ho/ju najlepšie presvedčí, aby si váš produkt kúpil/a?

Už sa nám to rysuje? Vezmime si napríklad e-shop s domácou kozmetikou a ďalšími domácimi BIO srandičkami. Asi sa zhodneme (a objednávky nám to potvrdia), že na takom e-shope viac nakupujú ženy než muži. A keďže domáce produkty nebývajú najlacnejšie, táto žena nebude mať asi dvadsať rokov, ale skôr 30+. Privítajte Kamilu Vomáčkovú, ktorá má 35 rokov.

Aby sme nezostali genderovo nevyvážení, vezmeme si na druhej strane e-shop so športovou výživou, kde bude naopak častejším zákazníkom muž. Napríklad Franta Vomáčka, tridsaťpäťročný podnikateľ, ktorý si činkami vybíja pracovnú zlosť.

2. Aký problém rieši?

Zamyslime sa teraz nad tým, čo asi Kamila rieši. Povedzme, že pracuje ako účtovníčka, má dve deti a zaujíma ju, či žije v zdravom prostredí. Preto nechce nakupovať škodlivé komerčné šampóny, ktoré obsahujú látky, s ktorými nablýskate aj svoju novú Škodovku. Taktiež nechce kupovať jedlo, ktoré obsahuje strašidelné éčka, antibiotiká a ďalšie chemikálie.

Franta trávi celý deň na stretnutiach a navečer potrebuje zhodiť asertívnu tvár a vybiť si zlosť. Keď už ale posilňuje, chce z toho tiež niečo mať, predsa len, tie svaly nerastú samé. Preto sa zaujíma o výživu pre športovcov a doplnky stravy, ktoré mu pomôžu svaly podporiť.

3. Čo presne chce počuť?

Kamila má problém a ten potrebuje vyriešiť. Chce zdravo žiť, ale vzhľadom k tomu, že všetok čas trávi v práci alebo s deťmi, nemá čas nad nákupmi príliš premýšľať. Rovnako tak Franta, pretože má plnú hlavu starostí, nechce tráviť čas premýšľaním nad tým, čo má kedy jesť a piť. Obaja hľadajú niečo, čo môžu mať rýchlo, čo neublíži ich zdravotnému stavu, ale naopak im to pomôže.

4. Čo im povieme?

Kamile aj Frantovi musíme povedať, že máme pre ich problém riešenie. Pre Kamilu máme domácu kozmetiku i BIO potraviny, ktoré jej na jedno kliknutie pošleme až domov, alebo do výdajne na Uloženku, ktorú má pred domom. Tiež jej môžeme ponúknuť vernostný program, v ktorom sa jej vždy pripomenieme s tým, čo jej chýba a dáme jej za to hromadu vernostných bodov. Aby nad ničím nemusela premýšľať.

Frantovi zase ponúkame doplnky stravy, ktoré pomôžu zregenerovať a podporiť svaly, uľavia kĺbom a ak ich bude konzumovať pravidelne, dostane ako bonus zľavu na proteínové tyčinky.

5. Ako na nich budeme hovoriť?

Svojich zákazníkov máte pred sebou. Teraz si už môžete rozmyslieť, ako na nich budete hovoriť. Oslovíte ich na sociálnych sieťach alebo reklamou vo vyhľadávaní? Budete im vykať alebo tykať? Aké slová k tomu budete používať? Kto budete vy? Hovoríte za značku, za tým alebo za seba? Budete Frantovi a Kamile kamarátom alebo autoritou?

Rozmyslite si, ako chcete pôsobiť, aký zanechať dojem a podľa toho nastavte komunikáciu. Napíšte Kamile, že jej ďakujete, že sa rozhodla zachrániť svet, pretože vďaka skvelému šampónu nevymrie rybička kanálová, alebo iný ohrozený druh. Ju to poteší a nakúpi znovu. Napíšte Frantovi, že teraz už sa bude pri posilňovaní cítiť oveľa lepšie a kĺby mu za pár rokov poďakujú. Bude rád, že na neho myslíte. Všetko lepšie než „Vážený zákazník, ďakujeme za objednávku na našom e-shope...“

To si totiž nikto nezapamätá. A nabudúce tie produkty nakúpia inde.

ZPĚT Chci copywriting


Kristýna Sládečková
email: kristyna.sladeckova@impnet.cz

Co dalšího píšu?


Ako veľmi ma nebavia klišé. Používate ich?

Vždy ma poriadne rozčaruje, keď prídem na e-shop desne cool firmy, kúpim si desne in slnečné okuliare, s ktorými uvidím svet vo farbách dúhy a potom mi príde e-mail so slovami: "Vážený zákazník, ďakujeme za váš nákup na e- shopu. Vaša objednávka ... .. "Prečo ten e-mail tiež nie je cool a in? Pretože daná firma nemá zjednotenú komunikáciu a nevie, pre koho píše. Vy tú chybu nerobte.

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov