Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

Facebookové súťaže – na čo si dať pozor?

12.06.2019 | Radek Hájek

To, že dobre vytvorená súťaž dokáže naštartovať aktivitu na nových stránkach či prebudiť k životu tie stagnujúce, je známy fakt. Môžete získať veľké množstvo nových fanúšikov na stránku, priviesť účastníkov súťaže na svoj web, získať skvelý a autentický obsah od fanúšikov alebo napríklad predstaviť nový produkt širokej skupine ľudí. Toto je však ideálny prípad, ktorý sa nemusí vždy podariť. Existujú totiž štyri body, na ktoré si musíte dať pozor, než súťaž spustíte.

Zábava, ktorá nie je pre každého

Je to už niekoľko rokov, čo sa so súťažami na Facebooku roztrhlo vrece. Nenaraziť na nejakú súťaž niekoľkokrát týždenne bolo, a vlastne stále je, takmer nemožné. Ponúka sa však otázka, či to je spôsobené tým, že súťaže prinášajú všetkým skvelé výsledky, a preto ich každá firma vytvára, alebo je to skrátka iba trend a vidina ľahko získaných fanúšikov (predajov, lajkov, zdieľaní – doplňte si podľa vlastného priania) – vec, ktorá konkurencii funguje, tak prečo ju neskúsiť bez väčšieho zamyslenia tiež.

Bohužiaľ, platí väčšinou tá druhá možnosť. A tým sa dostávame k problému nielen Facebookových súťaží – to, čo funguje výborne jednému, nemusí vôbec fungovať druhému. Prvá vec, nad ktorou by ste sa mali zamyslieť je teda – je pre môj odbor podnikania zmysluplné vytvárať súťaž? Pokiaľ ste majiteľ e-shopu s rýchloobrátkovým tovarom, odpoveď býva väčšinou vcelku jasná. Ako ceny totiž môžete ponúknuť svoje produkty. Ak ale poskytujete nejaké špecifické služby, s voľbou ceny je to problém. Môžete samozrejme ponúknuť výhercom zľavový poukaz na služby, avšak tie nie sú takým lákadlom ako „reálna“ cena. Druhou možnosťou je ponúkať ako cenu cudzí produkt. Ten síce priláka viac súťažiacich, otázkou však je, nakoľko budú takí ľudia pre vaše podnikanie relevantní. A investovať peniaze do nerelevantných fanúšikov je minimálne neefektívne.

Pozor na pravidlá

Druhým bodom, na ktorý si musíte dať rozhodne pozor, sú pravidlá súťaží. Existuje niekoľko stálych a jasných pravidiel. Každopádne Facebook ich často mení, a preto odporúčame sledovať jeho oficiálne stránky.

Nesmiete teda:

  • Stanoviť ako podmienku súťaže zdieľanie príspevku.
  • Rovnako tak ani vyzývať účastníkov k označovaniu priateľov na súťažných fotkách.
  • Požadovať od účastníkov viacej osobných informácií, než skutočne nevyhnutne potrebujete.
  • Súťaž organizovať z osobného profilu.

Ďalej musíte uviesť tieto informácie:

  • Jasnú informáciu, že sa jedná o súťaž a prehlásenie, že Facebook nie je organizátorom súťaže a nemá s ňou nijakú súvislosť.
  • Presne definovať cenu, ktorú môže účastník získať.
  • Popis toho, ako sa môžu fanúšikovia zúčastniť – čo skrátka majú urobiť, čo naopak robiť nemajú, aké informácie od nich potrebujete a prečo.
  • Termín súťaže – kedy začína, kedy končí príjem súťažných príspevkov, kedy končí hlasovanie,...

U súťaží ale môžete (a mali by ste):

  • Ako podmienku účasti vyžadovať zasielanie materiálov do správ.
  • Vyzývať fanúšikov a účastníkov k „lajkovaniu“ súťažných príspevkov.
  • Pre súťaže používať špeciálne aplikácie.

 

Jasne definovať všetky pravidlá súťaže – účastníci sú totiž často kreatívny nielen, čo sa týka súťažných príspevkov, ale tiež hľadania kľučiek v pravidlách. Niekedy vám ale mnoho starostí prinesú iba zle napísané podmienky účasti – účastníci sa na ne potom budú stále dopytovať , prípadne ich nesprávne pochopia a budú súťažné príspevky napríklad miesto pod príspevok, posielať vám do správ.

 

Mám im čo ponúknuť?

Predstavte si, že sa vám súťaž skvelo podarí a na svoju stránku privediete stovky alebo tisíce nových užívateľov. Tí však prišli za jediným účelom – vyhrať v súťaži. Pokiaľ im nemôžete ponúknuť niečo navyše, väčšina z nich vám „lajk“ zo stránky ihneď po súťaži odoberie, alebo sa minimálne na vašu stránku už nikdy nepozrie. Tretím bodom k zamysleniu pred vytvorením súťaže teda je – mám fanúšikom čo ponúknuť aj mimo samotnú súťaž? Ak nie, súťaž nerobte. Na 99 % vám totiž neprinesie to, čo od nej očakávate.

Nie je ale nevyhnutné kvôli súťaži prispievať na stránku 5× denne. Máte na nej niekoľko zaujímavých tipov? Paráda, mnoho návštevníkov si ich určite rado prečíta. Zdieľate na stránke odkazy na články zo svojho blogu? Super, dostanete nových užívateľov priamo na web a ešte im poskytnete zaujímavé informácie. Ako vidíte, súťaž na Facebooku teda nie je nejakou náhodnou akciou oddelenou od ostatných marketingových aktivít. Je to skôr zlatý klinec dlhodobej práce, ktorý vám môže priviesť veľké množstvo ľudí. Pokiaľ im ale nebudete mať čo povedať, rýchlo vám zase odídu.

Mám čas súťaž riešiť?

Vytvoriť dobrú súťaž je časovo náročné. V dnešnej záplave súťažných príspevkov je dobré prísť s niečím originálnym, ako užívateľov Facebooku zaujať. Napokon, čím originálnejšia súťaž, tým viac sa šíri sama od seba a šetrí vám tak nemálo peňazí za propagáciu. Veľa času zaberie aj samotné definovanie cieľov súťaže. Chcete získať nových fanúšikov stránky? Chcete od súťažiacich zaujímavý obsah, ktorý budete následne používať? Chcete predstaviť nový produkt? Definovať si cieľ je jedna z najdôležitejších, ale často tiež veľmi zdĺhavá aktivita.

A samotným spustením súťaže vaša práca nekončí. Budete po fanúšikoch vyžadovať, aby súťažné fotky umiestňovali pod príspevok? Potom vás čaká nekonečné kontrolovanie, či sa v odpovediach neobjavujú nevhodné materiály. Chcete mať toto pod kontrolou a fotky si radšej necháte zaslať do správ a budete ich na stránku pridávať sami? Istotne tým získate väčšiu kontrolu, ale časovo to pre vás bude ešte náročnejšie.

A ako budete vyhlasovať víťaza? Hlasovanie pomocou „lajkov“ je síce často používaná technika, avšak kvôli ich kupovaniu a systému „lajk za lajk“ je vhodné aspoň v poslednej fáze vyberať za pomoci „odbornej poroty“. Na záver vás potom čaká samozrejme vlastné zhodnotenie súťaže. Poslednú otázku, ktorú si teda musíte položiť je – mám dostatok času súťaž organizovať?

 

Súťaž vs. reklama

Ak máte s nejakým z týchto bodov problém, skúste sa ešte raz dobre zamyslieť, či skutočne súťaž chcete organizovať. Peniaze a čas, ktorý do nej vložíte, by ste totiž možno mohli investovať oveľa efektívnejšie – napríklad do klasickej reklamy. U tej väčšinou na základe skúsenosti viete, aké výsledky vám prinesie – a vo väčšine prípadoch je lacnejšia a prináša viac konverzií než zle urobená súťaž.
ZPĚT Chci sociální sítě


Radek Hájek
email: radek.hajek@impnet.cz

Co dalšího píšu?


Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov