Náš blog

Košík vášho e-shopu: nepodceňujte dôležitosť cieľovej rovinky

09.02.2018 | Lenka Zachrdlová

Keď tvoríte e-shop, váš cieľ je jasný. Chcete premieňať bežných návštevníkov svojho webu v platiacich zákazníkov. Ak sa rozhodnú nakúpiť práve u vás, máte z polovice vyhraté. Často sa však môže stať, že nákup nedokončia – pretože sa vám ich podarilo naštvať alebo odlákať...

Už ste sa určite ocitli v nákupnom košíku v internetovom obchode a netušili ste, čo sa po vás chce. Pritom ste si priali jediné – čo najrýchlejšie a najpohodlnejšie nakúpiť a ísť robiť jednu z milióna zábavnejších činností, než je vyplňovanie nudných políčok objednávkových formulárov. Bohužiaľ to nie je vždy tak jednoduché.

V niektorých e-shopoch vás nútia k registrácii do zákazníckej sekcie ešte pred tým, ako ste mohli vôbec nakúpiť a niekedy sa tento krok nedá intuitívne obísť. Takže si buď dáte tú prácu s hľadaním možnosti, ako nakúpiť i ako neprihlásený zákazník, alebo z webu jednoducho odídete a nakúpite inde, jednoduchšie.

Hľadanie zliav ako národný šport

Od dokončenia objednávky vás môže často odradiť viacero maličkostí, za ktoré si e-shop môže sám. Nadbytočné prvky, bannery, tlačidlá,... Výborným príkladom je použitie políčok pre vyplnenie zľavového kupónu. Testovaním si to overilo už veľa obchodov.

Zákazníci zľavy milujú natoľko, že ak sú zľavové kupóny v košíku príliš viditeľné, vydávajú sa prehľadávať zľavové servery, či nenájdu kód, vďaka ktorému by mohli zľavu uplatniť. A keď žiadny nenájdu, do e-shopu sa už nemusia vrátiť. Napríklad na zahraničnom webe Bionic Gloves zvýšili obyčajným odstránením políčok pre kupóny svoje príjmy až o celých 24,7 % − a to je sakra rozdiel.

Ak tam tieto kolónky chcete mať, urobte to nenápadne. Ten, kto kód má, si button nájde. A ten, kto ho nemá, by si ho v ideálnom prípade nemal vôbec všimnúť.

Motýlí efekt v praxi

Myslite na to, že i drobné rozdiely a na prvý pohľad snáď aj nedôležité maličkosti, dokážu mať zásadný efekt. Či už pozitívny, alebo negatívny. A ak vezmete v úvahu, že sa ich pôsobenie vzájomne ovplyvňuje, potom vám bude jasné, ako jednoduché môže byť potenciálnych zákazníkov zmiasť, odlákať či minimálne dokonale nazlostiť. 

Takže na čo by ste nemali zabúdať?

1. Žiadne pravidlo nie je univerzálne

To ste zo štartu asi počuť nechceli. Ale je treba si uvedomiť, že žiadne poučky nie sú obecne využiteľné. Každý e-shop má svoje špecifiká, rôzne produkty a inú cieľovú skupinu užívateľov, ktorí majú odlišné vzorce správania a požiadavky. Preto sa môžete inšpirovať, ale vždy musíte komunikovať so svojimi zákazníkmi a svoje hypotézy testovať. Iba  tak zistíte, či má zmena zmysel aj pre vás a aký bol jej dopad.

2. Prehľadnosť

Nemôžete nájsť tlačidlo, ktoré by vás priviedlo do nasledujúceho kroku objednávky, a sto rokov scrollujete? Nevidíte, koľko krokov máte ešte pred sebou a potom sa po x-tom kliknutí na tlačidlo Pokračovať na nákup radšej vykašlete? Alebo sú kroky v nesprávnom poradí  a nemôžete medzi nimi ľahko prepínať? Bravo, dostali ste sa na neprehľadný e-shop. Zákazníka spoľahlivo odradí, keď sa nemôže pozrieť na možnosti dopravy a platby a musí najskôr vyplňovať osobné údaje a keď sa nemôže vrátiť z kroku číslo 4 na krok číslo 1.

3. Počet krokov v košíku

Aj to však musíte ďalej rozobrať. Je skutočne nutné, aby sa návštevník musel zo súhrnu objednávky vracať na predchádzajúcu stránku? Nebolo by lepšie, keby si mohol všetko dôležité upraviť aj priamo tu? Či už urobil chybu vo svojom telefónnom čísle (napriek tomu, že ho zadal v správnom formáte) alebo chce zmeniť požadovaný počet kusov.

A koľko stránok by mal košík ideálne mať? Niekedy môže najlepšie fungovať jednostránkový, inokedy dvoj, troj, štvorkrokový... Skúmajte, testujte. Jedine tak budete vedieť, ktorý najviac vyhovuje práve vašim zákazníkom. A nikdy si nenechajte nahovoriť, že akémusi Pištovi z Hornej Dolnej najviac frčí päťstránkový proces, a preto by ste ho mali mať tiež.

4. Políčka k vyplneniu

Nič nedokáže naštvať viac, než keď sa prekliknete pri vyplňovaní e-mailu (zadáte ho v zlom formáte) a zistíte to až vo chvíli, kedy ste chceli pokračovať ďalej. V tom horšom prípade potom môžete všetky políčka vyplniť odznova, pretože sa ich obsah automaticky vymazal. Je tiež možné, že budete hľadať, čo že ste to vyplnili nesprávne. Môže sa vám totiž zobraziť len hláška, že máte vo formulári chybu – ale kde, na to už musíte prísť sami.

V ideálnom svete by ste už pri vyplňovaní určitého políčka mali mať jasno v tom, že ste do neho zapísali informáciu správne. Môže sa vedľa neho ukázať napríklad nenápadná zelená fajka  ✔️, ohraničenie políčka môže zmeniť farbu,... Vždy je však potreba pristupovať ku všetkým prvkom s citom. Ak zákazník zadá iba osemmiestne telefónne číslo alebo vynechá kolónku pre PSČ, nezobrazujte mu tučné robotické hlášky. Iných a lepších spôsobov je mnoho.

5. Dôležité informácie

Pri návrhu objednávkového procesu majte vždy na pamäti, čo vašich zákazníkov naozaj zaujíma. Máte tu uvedené všetky možnosti dopravy, ich ceny (a to aj pokiaľ je služba zdarma), má návštevník možnosť sa ľahko dozvedieť, kde sa nachádzajú výdajné miesta? Znie vaša odpoveď nie? Potom s tým niečo urobte a nenúťte ľudí informácie hľadať inde. Opäť si tým zvyšujete riziko, že sa naspäť do košíka už nevrátia.

TIP: Nezabudnite tiež uviesť predpokladanú dobu doručenia. Nikdy neviete, ako veľmi zákazník na tovar ponáhľa a nechcete ho odradiť od opakovaného nákupu. Ak si počtom dní nie ste istí, radšej číslo zvýšte. Zákazník bude potom počítať, že mu tovar príde neskôr. Vy tak splníte svoj sľub a ešte máte možnosť milo prekvapiť skorším doručením.

Zamyslite sa tiež naopak. Čo nepotrebujete vedieť? Čím nenáročnejší proces bude, tým viac znížite riziko predčasného opustenia košíka bez návratu.  Ak zákazník zvolil osobný odber na pobočke s platbou kartou na mieste, skutočne v tento moment potrebujete poznať kompletnú adresu jeho trvalého bydliska? Minimalizujte počet nadbytočných informácií a nenúťte ľudí vyplňovať zbytočnosti.

Vytvoriť správny objednávkový proces na mieru vášho e-shopu a potrieb vašich zákazníkov je drina. Práca s jeho vylepšovaním sa však vyplatí. Môžete zvýšiť svoje tržby až o desiatky %.

ZPĚT Chci SEO


Lenka Zachrdlová

Notice: Undefined index: position_sk in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731

Notice: Undefined index: position in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
email: lenka.zachrdlova@impnet.cz

Aby si váš web mohly zamilovat vyhledávače, musíte se zalíbit především jeho návštěvníkům. Proto Lenka provádí analýzy a optimalizace stránek tak, aby byl váš web co nejpřívětivější a stále se jen zlepšoval. Je to sice běh na dlouhou trať, ale Lenka má zkrátka ráda výzvy a překážky a dovede dát duši každému projektu.

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov