Náš blog

Mŕtve SEO metriky, ktoré sa naozaj nevyplatí sledovať. A čo teda sledovať?

16.03.2018 | Pavel Horelica

Všeobecne v online marketingu platí jedno zlaté príslovie „čo nemôžete merať, nemôžete ani riadiť“. Ale niektoré metriky sa jednoducho sledovať nevyplatí. Pretože sú mŕtve. Alebo k ničomu. Vyberte si. V tomto článku sa zameriam na metriky, ktoré má či naopak nemá zmysel sledovať.

Metriky, na ktoré sa radšej vykašlite

Nie je ich veľa, ale určite existujú. Veľa ľudí ich má (alebo malo) vo veľkej obľube. Ale sami o sebe nehovoria nič o úspechu / neúspechu webu alebo stránky. Preto nemá príliš zmysel ich sledovať. Ktoré metriky to sú?

Google Toolbar Pagerank

Je mŕtvy. Vonia fialky odspodu. Alebo aspoň jeho verejná (toolbar) hodnota. Google Pagerank vyjadroval niečo ako vierohodnosť či dôležitosť stránky (predovšetkým z pohľadu spätných odkazov, čo si budeme hovoriť). Veľa ľudí sa na jeho hodnoty ešte pozerá, ale už je dobré 4 roky neaktualizovaný. Google si jeho hodnotu schováva len sám pre seba, pre svoje potreby. Verejne už túto metriku neaktualizuje. Preto ju nesledujte.

Srank

Srank je, podobne ako Pagerank, akýsi index popularity stránky (opäť založený na spätných odkazoch). Len je to hodnota vynájdená (čítajte skopírovaná od Google) Seznamom. A áno, Srank žije, aktualizuje sa. Ale nemá žiaden väčší zmysel túto hodnotu sledovať. Nie je k ničomu dobrá. Nepomôže vám k väčšej návštevnosti ani k viacerým konverziám. Takže ju nesledujte. Nie je prečo.

Hustota kľúčových slov na stránke

V dobách SEO praveku sa na túto strunu hralo. Ale úprimne? Nebola to ktovieako podarená pesnička, bolo to už skôr na hranici Black Hat SEO. Pridávanie kľúčových slov do textového obsahu za účelom zvýšenie hustoty kľúčových slov z 1,19 % na 3,9 % bolo v dávnych dobách (vlastne i pár rokov späť) aj normálne (dobre nenormálne) zadanie pre copywritera. Ako ste asi sami pochopili, v dnešnej dobe naozaj nemá zmysel hustotu kľúčových slov na stránke merať. Nebojte, (niektoré) vyhľadávače sú dosť bystré na to, aby pochopili, čo na stránke je. Nemusíte im slovíčka umelo podsúvať. Jednoducho na hustotu kľúčových slov na stránke zabudnite.

SEO servis a podobné zverstvá

O nezmyselnosti seomatov som už jeden článok písal. A nebudem sa opakovať. Prečo? Pretože si to tieto nezmyselné nástroje ani nezaslúžia. Nepoužívajte ich, sú z 99 % k ničomu. Bodka.

Chcem byť prvý na kľúčové slovo…“

Dnes už túto vetu počúvam stále menej, aleluja. On to totiž nie je úplne najlepší prístup k SEO a k online marketingu obecne. Nechcite byť prvý na svojich vybraných 5 kľúčových slov. To nikam nevedie. Nesledujte pozíciu svojich 5 kľúčových slov. To nikam nevedie. Uvedomte si, že na váš web chodia ľudia napríklad na 5000 fráz. Prečo šikanujete tých 4995?

Počet fanúšikov na Facebooku

Dobre no, toto úplne do SEO nepatrí. Ale zmieniť to musím. Vysoký počet fanúšikov vašej stránky na Facebooku ešte nemusí byť žiadne terno. Ono nie je problém za 5 dolárov kúpiť 5000 fanúšikov. Lepšie povedané 5000 mŕtvych duší. Na pohľad to bude vyzerať pekne, ale práve ste si zabili svoju FB stránku a môžete ju zmazať. K vašim reálnym fanúšikom sa vaše fotky a správy totiž len tak nedostanú. Takže túto metriku nesledujte. Fanúšikov získavajte kvalitným obsahom, prípadne platenou reklamou.

Takže teraz už viete, ktoré metriky sa skutočne nevyplatí sledovať. Pozrime sa i na pár SEO metrík, ktoré sú rozumné.

Sledujte ich:

Návštevnosť webu

Dobre, toto je minimum, čo môžete sledovať. Návštevnosť vášho webu a jednotlivé zdroje návštev. Aspoň toto minimum sledujte. Ku každému zdroju si potom môžete spočítať jeho náklady, výnosy, jednoducho efekt tohto kanálu. Je to určite lepšie, než tých x rôznych metrík uvedených vyššie. Na začiatok skrátka dobré.

ROI (návratnosť investícií)

Toto je snáď najjednoduchšia metrika , ktorú v súvislosti s úspešnosťou akejkoľvek kampane môžete sledovať. Je to vlastne jednoduchý výpočet efektívnosti kampane. Vo výsledku získate percentuálne vyjadrenie straty investície alebo mieru ziskovosti kampane. A vzorec pre ROI:



  • ROI = (čistý zisk/investícia) x 100

Týmto vzorcom vypočítate efektívnosť vlastne akejkoľvek kampane. Túto metriku sledujte.

CPA (cena za akciu)

CPA (Cost Per Action = cena za akvizíciu, akciu) udáva cenu jednej akcie na vašom webe. A pod akciou si môžete predstaviť registráciu, prihlásenie do newsletteru či vyplnenie nejakého formulára. Väčšinou sa definuje CPA ako cena za akvizíciu zákazníka. Chcete príklad? Za 10 000 Kč investovaných do SEO ste získali 100 nových zákazníkov. Teda cena za 1 akvizíciu je 100 Kč. Aj toto môže byť dobrá metrika, ktorú sa vyplatí sledovať.

ROAS (miera návratnosti investície do reklamy)

Toto je v podstate rovnaký model ako u ROI. Len sa ROAS (Return On Advertising Spend) neuvádza v percentách (tzn. nenásobí sa stami), ale je v korunách. Vzorec je potom:

  • ROAS = (výnos – investícia) / investícia

Zatiaľ čo ROI vám udáva všeobecný pohľad na vašu kampaň, ROAS vám poskytne konkrétne štatistické údaje v rámci každej marketingovej stratégie, ktorú uplatňujete. ROAS tak môžete aplikovať na špecifické kampane či skupiny reklám a získate tak lepší prehľad o ich užitočnosti.

CLV (hodnota životného cyklu zákazníka)

CLV (Customer Lifetime Value) poukazuje na ekonomickú hodnotu, ktorú prináša zákazník vašej spoločnosti. Hodnota teda vyjadruje, akú cenu má pre firmu zákazník, ak si s ním vytvoríme dlhodobý vzťah a on u nás opakovane a dlhodobo nakupuje. CLV teda zohľadňuje každú interakciu zákazníka s vašou spoločnosťou od jeho prvého nákupu (alebo obecne nejakej akcie) v čase. Môžete tak vyhodnocovať marketingové kanály naozaj dlhodobo.

Sledujte to, čo má zmysel. To neplatí len pre SEO, ale pre online marketing obecne. Na „nejaké tie Pageranky a SEO servisy“ sa vykašlite, strácate čas.

ZPĚT Chci SEO


Pavel Horelica

Notice: Undefined index: position_sk in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731

Notice: Undefined index: position in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavol je tu na to, aby vás ľudia na internete našli. Stará sa o optimalizáciu stránok pre vyhľadávače, študuje dáta z analytických nástrojov a na ich základe neustále vymýšľa, ako váš web ešte vylepšiť a posunúť dopredu.

Co dalšího píšu?



Notice: Undefined variable: i in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 753

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756

Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758

Ako na webe urobiť stránkovanie z pohľadu SEO? Kompletný sprievodca

21.12.2018 | Pavel Horelica
Všeobecne v online marketingu platí jedno zlaté príslovie "čo nemôžete merať, nemôžete ani riadiť". Ale niektoré metriky sa jednoducho sledovať neoplatí. Pretože sú mŕtve. Alebo k ničomu. Vyberte si. V tomto článku sa zameriam na metriky, ktoré má, a ktoré naopak nemá zmysel sledovať.

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756

Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758

Ako správne písať meta description? A ako má byť dlhý?

24.04.2018 | Pavel Horelica
Všeobecne v online marketingu platí jedno zlaté príslovie "čo nemôžete merať, nemôžete ani riadiť". Ale niektoré metriky sa jednoducho sledovať neoplatí. Pretože sú mŕtve. Alebo k ničomu. Vyberte si. V tomto článku sa zameriam na metriky, ktoré má, a ktoré naopak nemá zmysel sledovať.

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov