Náš blog

Penalizácia od Google – ako ju nájsť, opraviť a ako sa jej vyhnúť?

04.07.2018 | Pavel Horelica

Penalizácie od Google sú asi najhoršou nočnou morou každého webmastera. Takým online strašiakom. Ale aj keď vám web zasiahne, nie je všetko stratené. Všetko sa dá napraviť, nebojte.

V tomto článku si povieme o:

  • rôznych druhoch penalizácie
  • ako ich zistiť
  • ako sa ich zbaviť, keď ich máte
  • ako zaistiť to, že vaše webové stránky nebudú znovu penalizáciou zasiahnuté



Čo je to penalizácia?

Celkom nepríjemná záležitosť. Obzvlášť, keď postihne váš web (u konkurencie tak nepríjemná nie je, čo si budeme hovoriť). Penalizácia je postihnutie vášho webu. Akýsi trest. Za čokoľvek. Môže sa prejaviť na poklesu vašej návštevnosti. Menej ľudí k vám chodí, máte menej konverzií, menej peňazí, menej radosti.

V základe môžeme povedať, že penalizáciu vyhľadávače udeľujú za nekalé metódy optimalizácie. Niekedy nemusíte ani vedieť, že niečo také robíte. A šup. Už ju máte.

Automatická vs. manuálna penalizácia

Medzi týmito dvomi typmi penalizácie je veľký rozdiel. Mnoho ľudí berie penalizáciu ako penalizáciu. Druh už veľmi neriešia. Pritom je však medzi nimi rozdiel. A musí sa k nim tiež inak pristupovať.

Keď hovoríme o manuálnej penalizácii, zvyčajne sa odkazujeme na manuálnu akciu spoločnosti Google. Manuálna akcia znamená, že stránky boli ručne preskúmané zamestnancami Google. Ak vás postihne ručná penalizácia, uvidíte to v nástroji Search Console v časti Návštevnosť z vyhľadávania - ˃ Ručné zásahy. Máte podozrenie na penalizácie? Mrknite sem. Správa môže vyzerať nejako takto:


Ak v Search Console nenájdete žiadnu správu, nemáte žiadnu ručnú penalizáciu.

To je zistenie, že? Google nie je len automatický algoritmus. Je to aj armáda ľudí, ktorí (mimo iného) manuálne hodnotia stránky. Takže keď algoritmami Google naznačí, že na webovej stránke je niečo „podozrivé“, alebo keď ľudia sami nahlásia podozrivú webovú stránku priamo Googlu, je možné to ručne preveriť a urobiť príslušné opatrenia.

Ďalej potom existuje automatická penalizácia. Tá je súčasťou hlavného algoritmu, ktorý môže spôsobiť algoritmické potlačenie vašej stránky (jednoducho automatická penalizácia na základe vyhodnotenia algoritmom). Tak napríklad algoritmus Panda môže fungovať ako automatická penalizácia. Ak však vaše stránky ohodnotí Panda ako stránky nižšej kvality, môže z toho vyvodiť patričné dôsledky.

Známe algoritmy Panda a Penguin boli v minulosti spúšťané v akýchsi vlnách. Pokiaľ si Panda a Penguin mysleli, že vaše stránky majú nejaké problémy, vložili interne na vaše stránky nejaké označenie, ktoré spôsobilo „potlačenie“ webu vo výsledkoch vyhľadávania. Behom posledných niekoľkých rokov sa však veľa zmenilo v tom, ako Panda a Penguin fungujú. Oba algoritmy sú teraz zakomponované do klasického algoritmu Google a bežia tak vlastne nepretržite.

Pravdepodobne existujú aj ďalšie typy automatických penalizácií. Obecný algoritmus Google tak môže vziať a označiť časť alebo celú stránku ako málo kvalitnú a spôsobiť jej potlačenie vo vyhľadávaní. Dobrým príkladom sú stránky, ktorým chýba tzv. E-A-T (tj. odbornosť, autorita a obecne dôvera). Skratka E-A-T bola vytvorená spoločnosťou Google – nájdete ju v jej Pokynoch pre hodnotenie kvality vo vyhľadávaní.

Odbornosť, autorita a dôveryhodnosť (E-A-T) je vlastne to, čo vytvára kvalitu webovej stránky, keď ju posudzujú hodnotitelia kvality vyhľadávania.

O ručnej penalizácii už viete, že oznámenie o jej vykonaní nájdete vo svojom nástroji Search Console. Ale čo automatická penalizácia? Pokiaľ ste negatívne ovplyvnení algoritmickou (automatickou) penalizáciou, Google vám to nijako neoznámi. Najlepší spôsob, ako sa o nej dozvedieť, je sledovanie organickej návštevnosti Google. V prípade, že zaznamenáte výraznejší a neprirodzený úbytok, ktorý sa napríklad zhoduje s predpokladanou aktualizáciou algoritmu Google, je celkom pravdepodobné, že ste dostali virtuálne automatické zaucho. Ale ani vtedy nie je zaručené, že táto aktualizácia bola príčinou vášho úbytku. Algoritmické penalizácie je teda naozaj ťažké diagnostikovať.

Všeobecne skôr panuje trend, že ručné penalizácie ustupujú v záujme tých automatických. Algoritmus je totiž oveľa lepší pri identifikácii kvalitného obsahu.

Aké manuálne penalizácie môže web dostať?

Existujú dva typy ručných penalizácií:

  1. Ručné penalizácie, ktoré majú dopad na kompletne celý web.
  2. Ručné penalizácie, ktoré sa vzťahujú na časť webu – na jednotlivé URL adresy.

Každé oznámenie o ručných sankciách je sprevádzané informáciami ako „Dôvod“ a „Efekty“.

Dôvody, ktoré vedú k udeleniu ručnej penalizácie, sú najčastejšie nasledujúce:

  • Hacknutá stránka alebo celý web
  • Spamový obsah na webe alebo na stránke
  • Neprirodzené odkazy na vaše stránky (predchádzajúce odkazy)
  • Veľmi slabý obsah s malou alebo žiadnou pridanou hodnotou
  • Cloaking alebo nejaké zákerné presmerovania
  • Neprirodzené odkazy z vášho webu smerom preč (odchádzajúce odkazy)
  • Skryté texty a / alebo neprirodzené plnenie kľúčových slov
  • Ďalšie SEO black hat taktiky

Dva najčastejšie dôvody pre udelenie penalizácie

V tomto článku musím tiež spomenúť, že väčšina penalizácií v týchto dňoch pochádza z príliš agresívnych pokusov o optimalizáciu. Ak dostanete manuálnu penalizáciu za neprirodzené odkazy, zvyčajne je to preto, že kupujete odkazy v pomerne dosť veľkej miere (nerozumne).

Ďalším typom penalizácie, ktorú je možné udeliť, je trest za obsah. Tento typ penalizácie sa zväčša udeľuje za obrovské množstvo nekvalitných (z pohľadu obsahu) vstupných stránok. Sú jednoducho vytvorené „len pre SEO“. Nie je tu však toľko trestov ako v minulosti, kedy bolo v celosvetovej miere týchto penalizácií nepočítane. Buď sú majitelia webu poučení, alebo je Google o niečo benevolentnejší.

V českej zemi je však penalizácia skôr výnimočná.

Zaujímajú vás ďalšie informácie? Prečítajte si o ručnej penalizácii v nápovede pre Search Console.

Je penalizácia doživotná?

Videl som prípady, kedy bola zakúpená doména a nový web na tejto doméne nebol schopný svoj obsah zaindexovať. Jednoducho preto, že na doméne bola skoršie udelená penalizácia za čokoľvek. Tieto prípady je obyčajne veľmi jednoduché napraviť žiadosťou o prehodnotenie.

Google už niekoľkokrát uviedol, že nemá žiaden doménový blacklist. Ak máte nejakú penalizáciu z minulosti, ale ďalej už idete správnou cestou, potom by vaše stránky nemali byť v budúcnosti nijako penalizované. Jednoducho penalizácia bude odňatá. Je však dobré všetko urýchliť cez podporu Google.

Avšak trošku sa zamyslime. Aby ste z pazúrov penalizácie unikli, musíte odstrániť dôvod onej penalizácie. Musíte skrátka web vyčistiť. A keď čistíte web, odstraňujete veci, vďaka ktorým ste sa predtým dosť možno umelo dostali na super hodnotenie. Ak ste skoršie dosiahli na pomyselné hodnotenie # 1 vďaka výkonu platených odkazov, odstránenie týchto platených odkazov nemusí nutne znamenať, že by ste sa znovu dostali na # 1. Pravdepodobne tak nebudete schopní tento výkon hneď reštartovať. S tým je potreba počítať.

John Mueller zo spoločnosti Google k tomuto povedal:

„Neexistuje žiadne reset doménové tlačidlo, nemáme to ani interne, takže ručná kontrola z našej strany nič moc nemení. Pokiaľ je s doménou spojenej mnoho zlej histórie, musíte s tým buď žiť, doménu očistiť, alebo všetko presunúť na inú doménu. Uvedomujem si, že to môže spôsobiť veľa ťažkostí, ale je to rovnaké ako v akomkoľvek inom druhu podnikaní. Očistiť si zlé meno alebo povesť môže byť veľmi náročné a je ťažké povedať dopredu, či to bude stáť za to. Ak sa vám to však podarí, doménu penalizovať nebudeme.“

Všetko sa musí posúdiť individuálne. Existujú niektoré extrémne prípady, kedy je jednoduchšie zaregistrovať novú doménu, než čistiť neporiadok spojený s doménou starou.

Čo teda robiť v prípade penalizácie?

Máte podozrenie, že s vaším webom nie je niečo celkom v poriadku? Potrebujete zistiť, či boli vaše webové stránky nejako potrestané? Odporúčam niekoľko základných krokov:

  1. Pozrite sa do GSC - ˃ Návštevnosť z vyhľadávania - ˃ Ručné zásahy, aby ste sa uistili, že nemáte manuálnu penalizáciu.
  2. Uistite sa, že merací kód Universal Analytics na vašom webe funguje správne.
  3. Ak vidíte značné poklesy v hodnotách organickej návštevnosti, skontrolujte pozície pomocou iného prehliadača, než ktorý máte vo svojom počítači. Zistite, či sú pozície naozaj také zlé.
  4. Uistite sa, že sa v Analytics pozeráte na organickú návštevnosť Google, a nie na všetku návštevnosť. Mal som niekoľko prípadov, kedy nás kontaktoval web kvôli poklese návštevnosti, aj keď v skutočnosti sa stalo, že prestali používať PPC reklamy.

Taktiež pamätajte, že strata pozícií v organickom vyhľadávači a následne v návštevnosti nemusí nutne znamenať, že vaše webové stránky boli nejako penalizované. Mohla vás skrátka prekonať konkurencia v organickom vyhľadávaní. Je tak celkom bežné, že si majitelia stránok môžu myslieť, že sú potrestaní, aj keď len pridala konkurencia. A často je skutočne ťažké porovnať svoje stránky s konkurenciou objektívne.

Ako analyzovať váš odkazový profil pri prípadných problémoch?

„Neprirodzené odkazy“ na webové stránky sú jednou z najčastejších príčin trestov. Ak vidíte toto oznámenie, musíte začať s analýzou odkazového profilu. Dominancia irelevantných (či sporných) spätných odkazov z webových stránok zlej kvality je to, čomu musíte venovať pozornosť.

Tu je pár tipov:

  1. Používajte nejaký nástroj pre analýzu odkazového profilu ako Ahrefs alebo Majestic.
  2. Zamerajte sa tiež na Anchor texty odkazov.
  3. Pozrite sa, aké weby na vás odkazujú a v akom množstve.
  4. Pamätajte, že sa môžete zrieknuť niektorých odkazov pomocou nástroja disavow tool.

  5. Skúste poslať požiadavku majiteľom webov, ktorí na vás odkazujú, a vy si to neprajete. Požiadajte ich o zrušenie odkazu na vás.
  6. Dodajte podpore Google dostatok dôkazov, že ste na probléme zapracovali.

Stručne povedané, vykonajte všetky kroky, ktoré môžete urobiť k náprave problému, ktorý vám penalizáciu spôsobil. Musíte preukázať snahu riešiť všetky problémy na svojom webe. Napriek tomu, že máte viac než jednu možnosť poslať žiadosť o prehodnotenie, skontrolujte ešte pred odoslaním, či ste vyriešili všetky problémy, ktoré ste objavili. Nezabudnite, že vaše stránky budú prehodnotené ľuďmi, nie automatickými algoritmami. A týchto ľudí len tak neprekabátite. Musíte byť presvedčiví.

ZPĚT Chci SEO


Pavel Horelica

Notice: Undefined index: position_sk in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731

Notice: Undefined index: position in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavol je tu na to, aby vás ľudia na internete našli. Stará sa o optimalizáciu stránok pre vyhľadávače, študuje dáta z analytických nástrojov a na ich základe neustále vymýšľa, ako váš web ešte vylepšiť a posunúť dopredu.

Co dalšího píšu?



Notice: Undefined variable: i in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 753

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756

Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758

12+ technických SEO chýb, ktoré zabíjajú vašu návštevnosť

08.10.2018 | Pavel Horelica
Penalizácia od Google sú asi najhoršou nočnou morou každého webmastera. Takým online strašiakom. Ale aj keď vám web zasiahne, nie je všetko stratené. Všetko sa dá napraviť, nebojte.

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756

Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758

Ako správne kanonizovať pomocou rel=canonical? Pozor na najčastejšie chyby

22.12.2014 | Pavel Horelica
Penalizácia od Google sú asi najhoršou nočnou morou každého webmastera. Takým online strašiakom. Ale aj keď vám web zasiahne, nie je všetko stratené. Všetko sa dá napraviť, nebojte.

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov