Náš blog

Píšte na web úderné texty, ktoré zaujmú (a predajú)

05.09.2019 | Žaneta Caletková

Na homepage nebudete písať siahodlhú rozprávku, na druhú stranu „rozprávka“ to pokojne môže byť. Nezabudnite, že príbehy predávajú. Čo teda zvoliť – dlhý či krátky príbeh? Je to jednoduché: musí byť hlavne presvedčivý.

Copywriting pre ľudí a vyhľadávače

Je rozdiel v písaní textov na blog spoločnosti, na hlavnú stránku, prípadne textov do kategórií, ale základné pravidlá sa podobajú. Píšte vecne, krátko, jednoznačne a zhrňte hlavné benefity. Unikátne texty s relevantným obsahom z daného oboru pritiahnu zákazníkov a získajú si tiež pozornosť vyhľadávačov.

Začnite tým, že užívateľom uľahčíte hľadanie. Nechcú sa zbytočne presekávať bludiskom výrazov a nezmyselných definícií. Zamerajte sa na zákazníka – na to, čo návštevou vášho webu a kúpou produktu, ktorý ponúkate, získa. A pokiaľ možno, rovno mu naservírujte odpovede, ktoré hľadá. Postavte pred neho jasné argumenty.

Na čo sa pravdepodobne bude pýtať? Čo predávate, čo tento produkt dokáže a čo z toho budem mať ja? Ak nie je jasné, čo ponúkate, nebude ani jasné, prečo by si to mal niekto kupovať. Zavádzajúcej reklame sa preto oblúkom vyhnite. Zákazník chce predovšetkým vedieť, čo mu produkt prinesie, v čom bude užitočný a lepší než podobný produkt od iného predajcu.

Samozrejmosťou je zmieniť vlastnosti daného produktu, cenu, dostupnosť, dodaciu lehotu, a pokiaľ možno pridať recenzie, aby váš nový zákazník mohol čerpať zo skúseností predchádzajúcich zákazníkov. Na pekné slovíčka sa dnes nikto nechytí, lákadlom musí byť jasný dôkaz.

Bez prieskumu ďaleko nezájdeš

Aký je váš unikátny predajný argument? Ponúkate vankúše, ktoré majú uľahčiť spánok? To je síce pekné, ale ako konkrétne vášmu zákazníkovi spánok uľahčia? Zaistia mu väčšie pohodlie? A čo takto zamerať sa na problém konkrétnej skupiny osôb? Napríklad hromadu ľudí, ktorí majú sedavé zamestnanie pri počítači, trápi bolesť za krkom. Takže keď im ponúknete vankúš, ktorý ich nepríjemnej bolesti zbaví, dávate im presne to, čo potrebujú – koho by taká možnosť nenalákala? To nie je žiadny výmysel, ale príklad uvedený v knihe Web Copy That Sells od Marie Veloso.

Prvá rada teda znie: ujasnite si, kto je váš zákazník. Zamerajte sa na konkrétnu cieľovú skupinu. Čomu sa títo ľudia venujú, aké majú potreby? A ako by im váš produkt mohol prospieť?

Za druhé: zistite, čo váš zákazník chce a dajte mu to. Keď sa váš predajný argument dotkne určitej potreby, ktorú má konkrétna cieľová skupina ľudí spoločnú, pravdepodobnosť, že sa v mori tisícov ďalších predajných argumentov neutopí, sa výrazne zvýši.

Ponúknite pomoc. Uveďte, ako ľuďom pomôžete, ako ich problém vyriešite. Nezabudnite si pravidelne overovať, prečo si ľudia vaše produkty kupujú. Skutočný dôvod môže byť trochu iný, než si myslíte. Urobte si prieskum, testujte, pýtajte sa a nenechajte sa učičíkať.

Keď to zhrnieme:

  • určite si cieľ – čo presne chcete svojimi textami dosiahnuť?
  • urobte si jasno – koho sa snažíte osloviť?
  • spracujte špičkové texty s jasným vyjadrením
  • sledujte, čo funguje a čo nie a prispôsobte sa tomu

Výstižný nadpis je základom úspechu

Titulok musí okamžite zaujať – máte na to približne 5 sekúnd. Správny nadpis má moc zvýšiť váš predaj. Ako ale vytvoriť taký, ktorému žiaden zákazník neodolá?

Prezrite si ten súčasný a položte si niekoľko základných otázok: Vyzdvihuje niektorý benefit vašej služby či produktu? Hovorí k veci? Hodí sa k téme? Je zrozumiteľný? Dokáže zaujať? Je pravdivý? Osloví zákazníka? A čo jeho dĺžka? Nie je príliš dlhý?

Správny nadpis by mal byť skôr kratší, zrozumiteľný a dynamický. Mal by obsahovať akčné sloveso (rozhodne nie sloveso v trpnom rode) a spomínať konkrétnu výhodu, a pokiaľ navrch pridáte nejaký ten vtip a vyhráte sa s rytmom, výsledok bude ešte zapamätateľnejší.

Často používaným trikom, ako zobudiť zvedavosť, sú tiež tri bodky za vetou. Náš mozog totiž neznáša nedokončené veci. Musí poznať odpovede, preto v seriáloch tak dobre fungujú cliffhangery.

Štruktúra textu na web – ako na ňu?

Web musí byť hlavne prehľadný – zbavte sa zbytočného balastu, zvýraznite dôležité body a používajte krátke odseky. Prvá veta musí obsiahnuť to najpodstatnejšie. Texty by mali byť nadčasové, pretože na webe budú visieť dlhšiu dobu. Povedzte čo najviac informácií, ale čo najmenej násilnou formou. Hlavné výhody dajte na prvé miesto. Aký je spoločný rys všetkých produktov? Povedzte to. Nájdite svoje USP. V čom ste iní než konkurencia? Opýtajte sa na to svojich klientov.

Na weboch tiež veľmi dobre fungujú čísla, takže ak máte stavebnú firmu, ktorá realizovala viac než 500 stavieb, neváhajte túto informáciu použiť.

Text jasne štruktúrujte – za pomoci podnadpisov. Väčšina ľudí nečíta celé odseky, ale iba skenuje očami. Hľadá potrebné informácie a chce ich hneď.

Nepreháňajte to so superlatívmi, inak docielite presne opačného efektu, než chcete – produkt bude pôsobiť nedôveryhodne. Píšte pútavo a výstižne – krátke relevantné odseky, ktoré informujú. Používajte synonymá, kľúčové slová (nie je ale treba nimi text zahltiť), zaujímavé spätné odkazy, zvýrazňujte dôležité vyjadrenia a riaďte sa typografickými pravidlami. Samozrejme môžete hrať na emócie, pretože tie nás najviac ovplyvňujú, ale nemali by ste vytvárať zbytočný nátlak. Reklamné vyznenie nesmie byť príliš očividné. Pokiaľ chcete vytvoriť článok o konkrétnom produkte do svojho firemného blogu, platí toto pravidlo dvojnásobne. Vtip je v tom vytvoriť reklamný text, ktorý ako reklama neznie. Texty sú účinnejšie, keď sa tvária skôr ako spravodajské či informatívne články.

A nakoniec – nezabudnite na výzvu k akcii

Text na váš web je hotový? Je súvislý, k veci, s jasnou štruktúrou a nepriestrelnými argumentmi? Prvú časť úlohy máte úspešne za sebou. Aj ten najlepší text vám však bude málo platný, pokiaľ v závere zabudnete zákazníka naviesť správnym smerom.

Podarilo sa vám ho presvedčiť? Tak mu teraz povedzte, čo má robiť. Ako a kde si vašu službu či produkt môže objednať? Kujte železo, kým je žeravé. Vložte na záver textu CTA tlačidlo, odkážte zákazníka na konkrétnu stránku. Pokiaľ ho nepresvedčíte rozhodnúť sa hneď, je možné, že si to nakoniec rozmyslí a vycúva. Nepodceňujte silu správnej výzvy.

Od úspechu vás delí len niekoľko málo kliknutí.
ZPĚT Chci copywriting


Žaneta Caletková
email: zaneta.caletkova@impnet.cz

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov