Náš blog

Po stý krát a naposledy: nikdy na Facebooku nekupujte fanúšikov

28.10.2014 | Jan Novák

Je to ako nočná mora, ktorá ma budí zo spánku. Vírus, ktorý sa nekontrolovane rozšíril po celej republike. "Biznis", na ktorom sa priživujú podvodníci z Webtrhu a bohvie akých ďalších portálov. Ak ste si niekedy v minulosti na svoju facebookovú stránku nakúpili "tisíc fanúšikov za pár korún", urobte pre mňa (a hlavne pre seba) jednu láskavosť - už to nikdy neopakujte.

Nakúpení fanúšikovia na Facebooku totiž majú len jeden jediný efekt - v okamihu vašu stránku zlikvidujú. Spália na prach. Doslova ju uškrtia.

Stojí za tým "chytrosť" Facebooku. Vážne - tá sociálna sieť má virtuálny mozog. Alebo to aspoň predstiera. Ale poďme pekne od začiatku.

Daj lajk – dostaneš iPhone

Najprv k tomu, ako oných tisíc fanúšikov za pár korún získate. Napíšete nejakému "markeťákovi", ten od vás zhrabne peniaze a potom vašu stránku začne propagovať. Bez cieľa. Bez segmentácie trhu. Najskôr ju strelí na nejaké fórum a sľúbi iPhone gratis jednému z tých, čo dajú stránke lajk.

Za jeden lajk iPhone zadarmo? No neberte to. To vám nedá ani Horst Fuchs. A tak palce pribúdajú. Sto. Dvesto. Tristo. Tisíc. Súťaž skončila, iPhone nikto nevyhral a vy máte tisíc fanúšikov. Paráda. Až na to, že...

... ani jedného z tej tisícky fanúšikov vôbec nezaujímate. Nezaujíma ich vaša firma ani odbor podnikania. Nebudú čítať vaše statusy a už vôbec sa nebudú k nim vyjadrovať. A že by u vás niekedy nakúpili? To je úplne sci-fi. Skrátka máte tisíc mŕtvych duší. Bezcenných. Zbytočných. A to nehovorím o tom, že často v balíčku nových fanúšikov figurujú tiež cudzinci. Neslovensky hovoriaci.

Bohužiaľ, ešte ani to nie je to najhoršie. Najhoršie je, že títo bezcenní neaktívni fanúšikovia zaškrtia všetkých ostatných. Tých zdravých. Tie, ktoré ste získali poctivo a majú o vás záujem.

Chcete vedieť prečo?

Píš, alebo už o mňe nikdy nebudeš počuť

Pomaly sa dostávame ku spomínanej chytrosti Facebooku. Možno ste si všimli (respektíve skôr nevšimli), že Facebook na vašej stene nezobrazuje aktivitu priateľov, s ktorými nie ste v kontakte. A robí to úplne zámerne.

Príklad za všetky. V priateľoch máte spolužiaka z vysokej, Lukáša. Od promócie ste ho nevideli. Nikdy ste si s ním nepísali. Nelajkovali ste jeho fotky. Proste pre vás neexistoval. Šikovný Facebook si toho časom všimol - a usúdil, že o Lukáša nemáte záujem. Preto prestal jeho aktivitu na vašej stene zobrazovať. Radšej vám ponúkol relevantnejšie príspevky.

Nepáči sa vám to? Začnite si s Lukášom písať. A uvidíte, že po pár dňoch budete mať jeho statusov a fotiek plnú stenu (samozrejme za predpokladu, že nejaké statusy píše).

Zaujíma vás, prečo to Facebook robí? Pretože máte desiatky (možno stovky) priateľov. Pretože sa vám páčia desiatky (možno stovky) stránok. A keby ste na svojej stene mali všetky ich statusy, fotky a videá, tak sa z toho zrejme zbláznite. To Facebook nechce - pretože v niektorých blázincoch vraj zakazujú internet.

S nakúpenými fanúšikmi k nižšiemu dosahu

S fanúšikmi vašej stránky je to úplne rovnaké, ako s priateľmi. Pokiaľ nebudú o vašu stránku javiť záujem, nebudú klikať na fotky a odkazy, nebudú lajkovať a nebudú komentovať - Facebook usúdi, že ich nezaujímate. A časom im prestane váš obsah zobrazovať.

Aj za normálnych okolností (kedy máte prirodzených a relatívne aktívnych fanúšikov) sa status alebo fotka vašej stránky zobrazuje na stene asi 5 - 20 percentám fanúšikov stránky. Pokiaľ máte neaktívnych fanúšikov, budete smerovať skôr k tým piatim percentám. Alebo ešte nižšie. Videl som stránky s tisíckou fanúšikov, kde sa status zobrazil len 20 ľuďom (tj. dvom percentám).

Mať na stránke tisícky neaktívnych fanúšikov vo výsledku znamená jediné - znižujúci sa dosah vašich príspevkov. Násťroční školáci, ktorí usilujú o iPhone gratis a cudzinci, ktorí nerozumia obsahu svojou nečinnosťou postupne znížia dosah vašich príspevkov na jednotky percent. Jednoducho stránku zadusí. Úplne ju degraduje.

Vy si na ňu potom môžete vylievať srdiečko treba každý deň - ale váš obsah takmer nikto neuvidí. Bohužiaľ ani tí reálni fanúšikovia, ktorých by za iných okolností treba aj zaujímal.

ZPĚT Chci sociální sítě


Jan Novák
email: jan.novak@impnet.cz

Jana písanie bavilo už od detstva. Z diktátov nemal nič iné ako jednotky a jeho maturitnú slohovú prácu osobne pochválil dokonca predseda maturitnej komisie. Teraz pre vás tvorí texty. Zábavné, pútavé a predovšetkým originálne texty, ktoré predávajú.

Co dalšího píšu?


5 vecí, na ktoré copywriteri často zabúdajú. Ktoré to sú?

01.07.2015 | Jan Novák
Je to ako nočná mora, ktorá ma budí zo spánku. Vírus, ktorý sa nekontrolovane rozšíril po celej republike. "Biznis", na ktorom sa priživujú podvodníci z Webtrhu a bohvie akých ďalších portálov. Ak ste si niekedy v minulosti na svoju facebookovú stránku nakúpili "tisíc fanúšikov za pár korún", urobte pre mňa (a hlavne pre seba) jednu láskavosť - už to nikdy neopakujte.

Vzdelanie je občas na škodu. Napríklad u copywritingu

04.07.2014 | Jan Novák
Je to ako nočná mora, ktorá ma budí zo spánku. Vírus, ktorý sa nekontrolovane rozšíril po celej republike. "Biznis", na ktorom sa priživujú podvodníci z Webtrhu a bohvie akých ďalších portálov. Ak ste si niekedy v minulosti na svoju facebookovú stránku nakúpili "tisíc fanúšikov za pár korún", urobte pre mňa (a hlavne pre seba) jednu láskavosť - už to nikdy neopakujte.

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov