Změnili jsme sídlo! Nově nás najdete na adrese Gajdošova 26 v Brně-Židenicích.

Náš blog

Technické SEO – 8 najdôležitejších bodov, na ktoré nezabúdať

11.07.2019 | Pavel Horelica

Ale pokiaľ svoj web technicky zle urobíte, aj ten najkvalitnejší obsah tým môžete prosto zabiť. A zabijete tým aj návštevnosť. A tým zabijete svoje príjmy. A to nechcete. Z technického pohľadu optimalizované stránky zabezpečujú to, aby pre vyhľadávače bolo oveľa jednoduchšie prechádzať a indexovať váš obsah. Užívateľom takto upravený web zase poskytuje skvelý užívateľský zážitok. A to chcete.

Pokryť všetky technické aspekty vášho webu je pomerne náročné, niekedy sa nájdu aj stovky problémov, ktoré môžu vyžadovať opravu. Avšak existujú niektoré oblasti, ktoré sú z pohľadu technického SEO takpovediac kritické. Ak s nimi zaobchádzate správne, znamená to pre vás veľké plus. V tomto článku sa zameriame na tie aspekty technického SEO, na ktoré sa musíte zamerať ako prvé (plus praktické tipy, ako v nich uspieť).

1. Indexácia a priechodnosť webu

Prvá vec, ktorú musíte zaistiť, je tá, že vyhľadávače môžu správne indexovať a prechádzať vaše webové stránky. Počet zaindexovaných stránok webu môžete skontrolovať niekoľkými spôsobmi:

  • Pomocou nástroja Search Console od Google, v ňom túto informáciu nájdete.
  • Pomocou operátoru site: vo vyhľadávači google.com (napr. site:impnet.cz).
  • Dajú sa použiť aj rôzne SEO analyzátory, ale to je skôr zbytočné.

Tak, počet indexovaných stránok už poznáte. Ale ako sa dozvedieť, koľko stránok by ste mali mať indexovaných? Zrátajte si, koľko stránok, ktoré chcete indexovať, na webe máte. K tomu použite ďalší nástroj, napríklad XENU alebo SEO Screaming Frog spider.

Ak je rozdiel medzi reálnym počtom stránok na vašom webe a počtom indexovaných stránok výrazný, zbystrite. Možno máte na webe niekde problém. Stránka, ktorá nie je indexovaná, vám neprinesie takmer žiadnu návštevnosť. A to nechcete.

TIP: Všeobecne nemám SEO analyzátory nejako príliš v láske. Ale niektoré môžu mať fajn funkciu, kedy vám ukážu počet indexovaných stránok v rôznych vyhľadávačoch (Google, Seznam, Yahoo, Bing, Duck Duck go). Ak sa niekde číslo príliš líši, znovu zbystrite (zahraničné vyhľadávače sú dôležité hlavne pre zahraničné weby, ale napríklad taký Duck Duck go láka rok čo rok stále viac užívateľov, ktorí chcú prejsť z Google na iný vyhľadávač – platí aj pre Čechy).

Poďme sa spolu pozrieť na pár bodov, na ktoré treba u indexácie webu myslieť:

Stránky „siroty“

To sú stránky, ktoré síce na vašom webe existujú, ale nie sú odkazom prepojené s žiadnou inou stránkou. To znamená, že sú pre vyhľadávače takmer neviditeľné. Uistite sa, že vaše dôležité stránky nie sú týmito sirotami. TIP: Pokiaľ máte dobre urobenú štruktúru webu a občas mrknete na interné prelinkovanie webu, siroty sa na vašom webe nebudú vyskytovať. A to chcete.

Stránkovanie

Spoločnosť Google nedávno priznala, že už dlhšiu dobu nepodporuje atribúty rel = next, rel = prev a odporúča, aby všetko bolo obsahom jednej stránky (užívatelia to vraj milujú). Aj keď nemusíte nič meniť v prípade, že už máte obsah stránkovaný a má to zmysel pre vašich užívateľov, je vhodné stránkam v stránkovaní zakázať indexáciu.

Určite stránky, ktoré nechcete indexovať

Platí zlaté pravidlo indexovania: nenechajte indexovať úplne všetky stránky na webe, indexujte iba tie, ktoré vám môžu zvyšovať návštevnosť. Stránky pre prihlásenie skutočne nie sú vhodné k indexácii. Takže si určite stránky, ktoré nie je vhodné indexovať, a zakážte vyhľadávačom ich prechádzanie.

Čo teda robiť?

  • Skontrolujte súbor robots.txt. Nemal by blokovať dôležité stránky na vašom webe.
  • Skontrolujte indexovanie vášho webu rôznymi vyhľadávačmi (Google, Seznam, Duck Duck go).
  • Skontrolujte počet stránok na vašom webe pomocou nástroja SEO Screaming Frog spider, či korešponduje počet indexovaných a počet reálnych stránok na webe.

2. Crawl budget (rozpočet pre prechádzanie)

Crawl budget je možné definovať ako počet návštev robota vyhľadávača na webe počas určitého časového obdobia. Skrátka váš web od vyhľadávača dostane pridelený určitý počet návštev jeho robota. Pokiaľ napríklad Googlebot navštívi vaše stránky 2500 krát za mesiac, potom 2500 je váš mesačný rozpočet od vyhľadávača Google (veľké weby, ktoré často aktualizujú svoj obsah, majú tento budget oveľa vyšší než váš web, napríklad novinky.cz môžu mať napríklad milión návštev mesačne od takého robota). Hoci nie je celkom jasné, ako Google priraďuje rozpočet na prechádzanie konkrétnemu webu, existujú dve hlavné teórie, ktoré uvádzajú, že kľúčovými faktormi sú:

  • Počet vnútorných odkazov na stránku.
  • Počet spätných odkazov.
  • Pribúdajúci obsah na webe.

To, čo rozhodne nechcete, je plytvať budgetom na nejaké nekvalitné stránky. Keď má vyhľadávač naplánované na vašom webe prejsť 100 stránok denne, určite si neželáte, aby vám prechádzal nezmysly. Chcete, aby prechádzal kvalitné stránky, ktoré vám tvoria (zvyšujú) návštevnosť.

Čo teda robiť?

  • Skontrolujte , či sú dôležité stránky indexovateľné a môže nimi robot vyhľadávače prechádzať. Skontrolujte súbor robots.txt, nemal by blokovať žiadne dôležité zdroje (vrátane CSS a JavaScript).
  • Vyhnite sa dlhým reťazcom presmerovania. Odporúčanie je nemať viac než dve presmerovania v rade (ideálne však žiadne).
  • Oprava nefunkčných odkazov a stránok. Také odkazy a stránky by ste na webe mať nemali. Ak bot vyhľadávača narazí na stránku so stavovým kódom 4xx / 5xx (404 „nenájdená“, 500 chyba „interného serveru“ alebo akákoľvek iná podobná chyba), jedna jednotka vášho rozpočtu práve vyletela von oknom.
  • Vyčistite súbor Sitemap.xml – ak chcete uľahčiť prechádzanie obsahu vyhľadávačom, odstráňte z tohto súboru stránky s kódmi 4xx a 5xx, zbytočné presmerovanie, nekanonické a blokované stránky.
  • Zakážte prechádzanie stránok bez hodnoty. Vytvorte zoznam zbytočných stránok pre prechádzanie a indexáciu a zakážte ich.
  • Pamätajte na parametre URL adries. Nezabudnite ošetriť aj to, pokiaľ máte na webe mnoho parametrických URL adries.

3. Štruktúra stránok

Intuitívny web je niečo ako umelecké dielo. Okrem tohto pocitu ale k dobrému dojmu z webu pomáha aj skvele premyslená štruktúra stránok a navigácia. Tá, spolu s intuitívnosťou webu, pomáha užívateľom hravo nájsť to, čo hľadajú. Vytvorenie efektívnej architektúry webu navyše pomáha botom pristupovať ku všetkým dôležitým stránkam na vašom webe. Ak chcete vytvoriť štruktúru stránok, zamerajte sa na dva kľúčové faktory:

Súbor Sitemap

S pomocou sitemapy vyhľadávače nájdu vaše stránky a objavia nový obsah. Pokiaľ z nejakého dôvodu nemáte súbor Sitemap.xml, je nutné ho vytvoriť a nahrať do Search Console. Za pomoci validátoru W3C môžete skontrolovať, či je súbor kódovaný správne.

Majte svoj súbor Sitemap:

  • Aktualizovaný – urobte v ňom zmeny, keď pridáte alebo odstránite čokoľvek z webu.
  • Stručný – čo je menej než 50 000 URL.
  • Čistý – bez chýb, presmerovania a blokovania stránok.

Interné odkazy

Každý vie o výhodách externých odkazov, ale interným odkazom sa nevenuje obecne príliš veľká pozornosť. A je to škoda. Každopádne chytré vnútorné prelinkovanie pomáha šíriť kvalitu silných stránok medzi všetky ostatné stránky s nižšou autoritou. Stratégie nakladania s interným prelinkovaním sa môžu líšiť v závislosti na vašich cieľoch, ale tieto prvky sú kritické pre každý cieľ:

  • Rozumná hĺbka webu: John Mueller z Google potvrdil, že čím menší je počet klikov, ktoré je potreba urobiť, než sa dostanete na akúkoľvek stránku webu z domovskej stránky, tým lepšie. Na základe tejto rady sa snažte udržať každú stránku na max. 3 kliknutia z domovskej stránky. Pokiaľ máte veľké stránky, použite napríklad interné vyhľadávanie na webe.
  • Použitie kontextových odkazov: Keď vytvárate obsah pre svoje stránky, pamätajte na prelinkovanie medzi relevantnými stránkami.
  • Interné odkazy na webe sem tam kontrolujte: napríklad už spomenutým nástrojom SEO Screaming Frog.

4. Rýchlosť stránky

Rýchlosť je kritickým faktorom dnešného internetu. To si pamätajte. Napríklad aj dvojsekundové meškanie môže viesť k negatívnym dopadom. Nie je preto nič zvláštne na tom, že vyhľadávačom na rýchlosti webe záleží. Nechcú privádzať užívateľov na pomalé stránky. Rýchlosť stránky na počítači je už dlhšiu dobu faktorom hodnotenia spoločnosti Google. V júli 2018 sa rýchlosť mobilných stránok stala tiež faktorom hodnotenia.

Čo robiť?

  • Presmerovanie vstupnej stránky: Vytvorenie responzívneho webu; vyberte typ presmerovania vhodný pre vaše potreby (trvalé presmerovanie 301, dočasné presmerovanie 302, JavaScript alebo http).
  • Komprimácia: Odstráňte nepotrebné zdroje pred kompresiou, použite kompresiu gzip u všetkých komprimovateľných zdrojov pomocou rôznych kompresných techník pre rôzne zdroje atd.
  • Dlhá doba odozvy serveru: Analyzujte dáta o výkone webu, aby ste zistili, čo web nespomaľuje (použite nástroje ako WebPage Test, Pingdom, GTmetrix, Chrome Dev Tools).
  • Cacheovanie:  Zaveďte na webe ukladanie do medzipamäti podľa odporúčania Google.
  • Pozor na obrázky: Využite optimalizačné techniky, ako je používanie vektorových formátov, webových písmen atd.

5. Kamarátstvo s mobilom je dôležité

Vzhľadom k tomu, že počet vyhľadávaní na mobilných telefónoch exponenciálne rastie, spoločnosť Google chcela osloviť väčšinu týchto užívateľov a na začiatku roku 2018 zaviedla mobilné indexovanie. Index pre mobilné telefóny znamená, že v súčasnosti Google prehľadáva web z mobilného hľadiska: mobilná verzia webu sa používa pre indexovanie a hodnotenie aj pre výsledky vyhľadávania zobrazené užívateľom počítačov. V prípade, že nie je k dispozícii nijaká mobilná verzia, bude robot Googlebot prechádzať len verziu pre desktopové počítače.

Je pravda, že ani mobile-friendly web, ani citlivý design nie sú predpokladom pre presunutie webu do indexu mobilných zariadení. Nech už máte akúkoľvek verziu webu, vaše stránky budú aj tak presunuté do tohto indexu. Trik je v tom, že táto verzia určí, ako sa vaše stránky zaradia medzi výsledky vyhľadávania mobilných i stolných počítačov.

Čo robiť?

  • Ak ste premýšľali, že web urobíte responzívny, je síce vcelku neskoro, ale urobte to. Lepšie teraz ako nikdy.
  • Nebojte sa používať rozšíriteľný obsah v mobile, ako je hamburger menu a ďalšie.
  • Otestujte svoje stránky, či sú vhodné pre mobilné telefóny. Vyhodnocuje stránku podľa rôznych kritérií použiteľnosti, ako je konfigurácia zobrazenia, veľkosť textu a tlačidiel a pohodlnosť použitia rôznych funkcií.
  • Venujte pozornosť titulkom stránok, nadpisom, štruktúrovaným dátam a ďalším.
  • Sledujte výkonnosť svojich stránok v nástroji Google Search Console.

 

6. Štruktúrované dáta

Vzhľadom k tomu, že vyhľadávanie Google je neustále vizuálne vylepšované, užívatelia sa neboja klikať. Snažia sa dostať všetko, čo potrebujú, priamo zo stránky výsledkov vyhľadávania bez toho, aby museli kliknúť na ľubovoľnú stránku. A pokiaľ už kliknú, idú na výsledok, ktorý najviac upútal ich pozornosť. Najlepšie výsledky vyhľadávania v tomto ohľade sú tie, ktoré majú obvykle tú výhodu, že sú obohatené o obrázky, hodnotiace hviezdičky, cenu produktu a podobne.

A takto zvýraznené výsledky vyhľadávania vyžadujú implementáciu štruktúrovaných dát. Štruktúrované dáta sú kódované v rámci zdrojového kódu stránky a poskytujú informácie o jej obsahu. K dispozícii je asi 600 typov štruktúrovaných dát. Aj keď nie všetky z nich môžu vaše výsledky vo vyhľadávaní nejako obohatiť, pomáhajú vyhľadávačom lepšie porozumieť vášmu obsahu z hľadiska kategórií a podkategórií (napríklad recenzie, produkty, recepty, mapy).

Tu si pozrite, ako štruktúrované dáta urobiť.

 7. SSL certifikát

Do technického SEO spadá aj SSL certifikát. Vyhľadávače chcú chrániť svojich užívateľov pred nebezpečnými stránkami. Dbajte preto na to, aby váš web bežal na protokole https.

8. Duplicita na webe

Tú na webe rozhodne nechcete. Niektoré technické záležitosti na webe môžu ale viesť k jej vytvoreniu. Tak na to pozor.

A čo povedať na záver?

Technické SEO je niečo, čo nemôžete opomenúť, pokiaľ chcete vidieť svoje stránky na vyšších pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania. Napriek tomu, že existuje mnoho technických prvkov, ktoré potrebujú vašu pozornosť, hlavné oblasti, na ktoré je potreba sa zamerať, sú poporiadku:

  • Zabezpečenie správnej indexácie stránok.
  • Rýchlosť načítania stránok webu.
  • SSL certifikát.
  • Štruktúra a interné prelinkovanie.
ZPĚT Chci SEO


Pavel Horelica
email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavol je tu na to, aby vás ľudia na internete našli. Stará sa o optimalizáciu stránok pre vyhľadávače, študuje dáta z analytických nástrojov a na ich základe neustále vymýšľa, ako váš web ešte vylepšiť a posunúť dopredu.

Co dalšího píšu?


Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov