Ani veľké spoločnosti sa občas nevyhnú penalizácii od Google
Rok 2013 bol, čo sa týka humbuku okolo penalizácií od vyhľadávača Google, veľmi plodný. A dokonca aj veľké spoločnosti na vlastnej koži zistili, že Google má pravidlá pre všetkých rovnaké. Vo finále môže byť vyhľadávačom penalizovaný web nadnárodnej spoločnosti rovnako tak, ako malý a bezvýznamný MFA web študenta strednej školy. Proste a jednoducho - "prekročíš určité pravidlá a poletíš z výsledkov vyhľadávania".
Pozrite sa na zoznam veľkých spoločností, ktoré boli v priebehu niekoľkých minulých rokov zasiahnuté neľútostnou penalizáciou od vyhľadávača Google.
1. Rap Genius
Rap Genius (www.rapgenius.com) vyzýval blogerov, aby na svojich weboch odkazovali na jeho obsah. Na oplátku potom Rap Genius tweetoval na príspevky týchto blogerov.
Aj keď to vyzerá relatívne nevinne, Google mal iný názor. Vyhľadávač túto aktivitu vyhodnotil ako manipuláciu s linkovým profilom a snahu získať neprirodzené spätné odkazy. Ostatne, že to Rap Genius schytá, bolo zrejmé už niekoľko dní vopred. Hlava Google spam tímu, Matt Cutts, totiž uviedol na svojom Twitteri: "Sme si toho vedomí a pozrieme sa na neho." V tej chvíli nemal Rap Genius nijako pozitívne vyhliadky a ich marketingové oddelenie mohlo začať spytovať svoje svedomie.
A výsledok? Očakávaný - ručná penalizácia od Google webu Rapgenius.com. Vo výsledkoch fulltextového vyhľadávania nebol web rapgenius.com dohľadateľný ani pri zadaní konkrétnej URL alebo názvu domény. Fulltext ponúkal odkazy na články aj na profily v sociálnych sieťach, ale web akoby sa prepadol pod zem. Celá penalizácia trvala relatívne krátku dobu, asi 10 dní. Páni v Rap Genius sa totiž chytili za nos a veľmi rýchlo reagovali - výzvu aj neprávom získané spätné odkazy rýchlo odstránili.
2. Mozilla
Penalizácii od vyhľadávača Google neunikla ani stránka populárneho prehliadača Mozilla. O čo išlo? Jednalo sa o takzvaný UGC spam (User Generated Content = obsah generovaný užívateľmi). Na blogu webu www.mozilla.org bol jednoducho komentárový spam. A veru, nebolo ho práve pomenej - jednalo sa o 22 MB (!) komentárového spamu.
Výsledkom bola opäť penalizácia, hoci tentoraz v oveľa menšom rozsahu, než v prípade Rap Genius. U Mozilly to "odniesla" len jediná stránka. Tá, kde bol komentárový spam. A aké z toho plynie ponaučenie? Strážte si, čo na vašom webe nechávajú užívatelia.
3. BBC
I tak autoritatívny web, akým je www.bbc.com môže dostať penalizáciu. Aj keď v tomto prípade je všetko zahalené rúškom tajomstva. Oficiálne oznámenie sa obmedzilo len na tvrdenie, že penalizovaná stránka na webe obsahovala neprirodzené odkazy. Chvíľu sa dokonca špekulovalo o tom, že niekto z pracovníkov BBC predáva odkazy v článkoch. Avšak celá pravda nikdy nevyplávala na povrch.
Jasné je len to, že penalizáciu "schytala" iba jedna stránka (nie celý web) a trest nemal dlhé trvanie.
4. Interflora
To, že nakupovanie odkazov môže viesť k trestu v podobe penalizácie, na vlastnej koži pocítilo aj obrovské internetové kvetinárstvo Interflora.co.uk. Penalizácia, podobne ako u Rap Genius, spočívala v "zostrelení" webu z výsledkov vyhľadávania v Google.com. Ako ukazuje obrázok nižšie (z februára roku 2013), web nebolo možné vyhľadať ani pri zadaní názvu kvetinárstva.
Za čo si Interflora kopanec od Google vyslúžila? Ako už bolo spomenuté na začiatku, za neopatrné nakupovanie spätných odkazov. Spoločnosť vymieňala darčeky za spätné odkazy, čo sa Googlu právom nepozdávalo.
Interflora túto záležitosť veľmi rýchlo riešila a vyzvala všetkých blogerov na odstránenie spätných odkazov (viď obrázok nižšie). Trest tak trval len necelých 14 dní.
Všeobecne sa dá povedať, že za nákup či inú manipuláciu so spätnými odkazmi bolo penalizované mnoho veľkých firiem. Nebudem tu všetky vypisovať, pretože dôvod pre penalizáciu bol vždy totožný - manipulácia s linkovým profilom webu. Poučenie? Robte linkbuilding originálne, zodpovedne a čisto.
5. BMW
Zaujímavá bola penalizácia webovej stránky bmw.de. Jednalo sa o tzv. cloaking - podvodnú techniku, pri ktorej užívateľom predkladáte iný obsah, než samotnému vyhľadávači. Hovorca Google.com sa obmedzil len na notoricky známu vetu "Nemôžeme tolerovať webové stránky, ktoré sa snažia manipulovať s výsledkami vyhľadávania. My sa snažíme poskytnúť používateľom relevantné a objektívne výsledky vyhľadávania".
Webmasteri webu bmw.de na to rýchlo zareagovali a cloaking opravili. A o čo presne išlo? To pekne opísal hovorca BMW, keď povedal: "Stránky BMW.de iba presmerovali užívateľa na príslušné stránky - napríklad, jedna stránka cielila na často používané nemecké slovo pre použité autá "Gebrauchtwagen". Presmerovali sme tak používateľa na stránku o predaji ojazdených vozidiel BMW. Nevideli sme v tom žiadnu manipuláciu s užívateľmi ". Hovorca zrejme hovoril pravdu, ale Google je v tomto ohľade jednoducho nekompromisný.
Zaujímavosť: Google penalizuje aj sám seba
Potrestať sám seba. Že to znie šialene? Znie. Ale aj tak sa to už niekoľkokrát v minulosti stalo. Poďme si pripomenúť zopár prípadov, keď zásadový Google penalizoval sám seba za porušenie pravidiel.
Nákup odkazov pre Google Chrome
Ako už bolo v tomto článku niekoľkokrát uvedené, jedným z najväčších hriechov je nákup spätných odkazov v nádeji, že budete v očiach Google vyzerať v lepšom svetle. Avšak, práve týmto prehreškom sa sám Google previnil.
A aký trest priradil sám sebe? Dvojmesačnú penalizáciu na slová ako "Google Chrome" či "Browser". PR oddelenie spoločnosti Google asi nebolo pochválené.
Cloaking na stránkach Google Adwords
Vyhľadávač Google zistil, že web nápovedy systému Google Adwords porušuje pravidlo pre cloaking. Výsledok je viac než predvídateľný - pri vyhľadávaní slov z oblasti pomocníka Adwords web nejazdili. Táto penalizácia sa však netýkala len stránok pomocníka pre Google Adwords, ale aj ďalších stránok Google. A čo je dokonalá irónia? Penalizované boli aj niektoré stránky v Google Webmaster Central, ktoré obsahovali pokyny spoločnosti Google proti cloackingu.
Pavel Horelica
Notice: Undefined index: position_sk in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
Notice: Undefined index: position in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
email: pavel.horelica@impnet.cz
Pavol je tu na to, aby vás ľudia na internete našli. Stará sa o optimalizáciu stránok pre vyhľadávače, študuje dáta z analytických nástrojov a na ich základe neustále vymýšľa, ako váš web ešte vylepšiť a posunúť dopredu.
Co dalšího píšu?
Notice: Undefined variable: i in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 753
Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756
Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758
12+ technických SEO chýb, ktoré zabíjajú vašu návštevnosť
Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794
Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756
Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758
8 SEO mýtov a lží, ktorým by ste nemali veriť
Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794